Bisdombedevaart in de voetsporen van Sint Bernardus: “helemaal passend bij het bisdom”

24 maart 2023

Het bisdom Breda hield op 20 en 23 maart een voorlichtingsbijeenkomst in het kader van de bedevaart ‘in de voetsporen van Sint Bernardus’ die het bisdom houdt van 23 tot en met 28 oktober 2023. Op donderdag 30 volgt een derde voorlichtingsbijeenkomst in Terneuzen.

“Helemaal passend bij ons bisdom!” was een van de enthousiaste reacties tijdens de eerste bijeenkomst in de Michaëlkerk in Breda. De zesdaagse bedevaart voert de pelgrims de langs bijzondere plaatsen die nog altijd van betekenis zijn voor de verspreiding en verdieping van het geloof. “Deze keer treden we in de voetsporen van Sint Bernardus van Clairvaux,” vertelt Vicaris Paul Verbeek. “Zijn ordegenoten, de Cisterciënzers, hebben veel betekend voor de parochies in ons bisdom. De geloofsgemeenschappen van Wouw, Oud Gastel, Oudenbosch en Hoeven zijn door hen gesticht. In Ulicoten vieren we jaarlijks het Bernardusoctaaf.”

Bernardus is volgens Verbeek een voorbeeld voor de missionaire kerk. “Hij wist van aanpakken en zijn geloof was diepgeworteld. Hij trok de wereld in en cultiveerde het land. We gaan bij hem in de leer.”

Verdiepingsavonden
In de periode april tot en met juni 2023 vindt er een aantal verdiepingsavonden plaats over Sint Bernardus en wat zijn spiritualiteit voor de gelovigen van de missionaire Kerk betekent. Deze bijeenkomsten zijn evengoed interessant voor wie niet mee kan gaan met de bisdombedevaart.

• ‘Bernardus als reformator’ – donderdag 20 april om 20:00 uur in de Basiliek in Oudenbosch (door: Broeder Guerric Aerden)
  • Het werk en leven van Bernardus van Clairvaux – woensdag 10 mei om 20:00 uur in de Michaëlkerk in Breda (door: Abt Guido Van Belle)
  • ‘Geloven is beminnen’, Bernardus’ kijk op de mens – dinsdag 13 juni om 20:00 uur in de Emmauskerk in Terneuzen (door: Bisschop Lode Van Hecke)