Bisdombedevaart in volle gang

26 oktober 2023

Op de vierde dag van de bisdombedevaart spreekt vicaris Paul Verbeek van een ‘inspirerende bedevaart’ die hem meer van Bernardus laat begrijpen, nu hij op de plekken is waar diens spiritualiteit is ontstaan. Met ruim zestig pelgrims begeeft Verbeek zich deze week ‘in de voetsporen’ van de heilige Bernardus van Clairvaux.

Bornem op de eerste dag was een “opwarmer” volgens Paul. De abdij is van grote betekenis geweest voor het bisdom Breda. Dat herken je al aan de cisterciënzer architectuur die je op verschillende plekken in het bisdom tegenkomt. Op dag twee werd Fontaine les Dijon, de geboorteplaats van Bernardus aangedaan. “Als je hier bent, snap je meteen veel meer. Bernardus is geboren op een plek die strategisch ligt in de regio. Je hebt er een totaaloverzicht, omdat het landschap daartoe bijdraagt. Geïnspireerd door de Heilige Geest is Bernardus uitgegroeid tot een veelzijdig persoon, met ook een ‘totaaloverzicht’ zou je kunnen noemen. Maar niet alleen dat. Van zijn moeder leerde Bernardus een diepe liefde voor Moeder Maria. Het is zelfs zo dat deze diepe devotie voor Maria op deze manier de traditie van de kerk is binnengebracht.”

Op de derde bedevaartsdag bezochten de pelgrims Citeaux, de plek waar Bernardus intrad. De huidige abdijkerk is “hypermodern, maar sober” volgens vicaris Verbeek. Er is een mooie akoestiek en een prachtige lichtinval. Qua architectuur is daar aandacht voor, verduidelijkt Paul. “In de mystiek verwijst licht naar Christus. Ook de zintuigen doen mee om aan het mysterie deel te nemen.”

Vicaris Paul Verbeek: “Bernardus gaf destijds antwoorden op vragen van zijn tijd. En het is verrassend hoe goed deze ook van toepassing zijn op onze tijd. Zie bijvoorbeeld hoe Bernardus de persoonlijke band met Christus benadrukte. Dat was echt wezenlijk voor hem. In onze tijd ontdekken wij opnieuw hoe belangrijk dit is, als wij een missionaire kerk willen zijn.” In dit opzicht noemt Paul ook dat “zowel hart als hoofd” worden aangesproken in de relatie met God. “De gidsen die ons rondleidden waren hier zelf een voorbeeld van. Ze gaven niet enkel een cultuur-historische uitleg, maar straalden uit wat ze vertelden. Ze gaven de spiritualiteit door. Ik kan daarom ook echt zeggen dat Bernardus mijn hart heeft geraakt.”

De bisdombedevaart trekt donderdag 26 oktober naar Clairvaux waar Bernardus in 1115 een nieuwe abdij stichtte. Op vrijdag 27 oktober bezoeken de pelgrims Troyes, de laatste rustplaats van Bernadus. Op de terugreis, op zaterdag 28 oktober, wordt de abdij van Villers bezocht en wordt de slotviering van de bedevaart gehouden in de kerk van Sint Jan en Sint Nicolaas te Nijvel.