Thuisprogramma 7: Dag van ontmoeting

27 mei 2009

In Meersel-Dreef hangt de sfeer van Lourdes. Tegenover de kapucijnenkerk ligt een Mariapark met daarin een Lourdesgrot. In de meimaand bezoeken talloze gelovigen dit park en als het weer mooi is, dragen de kapucijnen daar de Heilige Mis op. Het is dan ook niet voor niets dat de dagpelgrims uit Steenbergen op woensdag 27 mei naar Meersel-Dreef trokken om, tijdens de bisdombedevaart de band met de bisdompelgrims te ervaren..

Pelgrimage voor thuisblijvers
Het weer zat een beetje tegen. Daarom vierde de Steenbergse groep in de kerk eucharistie. Voor deze viering brachten de gelovigen een bezoek aan de grot en staken daar hun kaarsen op. Pastoor Hans van Geel legde in zijn openingswoord een band met de Lourdesbedevaart van het bisdom. “Toen de bisschop het initiatief nam om met het bisdom naar Lourdes te gaan, riep hij de parochies op om activiteiten voor de thuisblijvers te organiseren. Wij besloten toen om tijdens deze bedevaart naar Meersel-Dreef te gaan waar een Lourdesgrot is. Ook voor ons is dit een dag van ontmoeting en viering.” Zelf had hij een sterke band met de bisdompelgrims ervaren. “Soms dacht ik: “Nu zijn ze bij de lichtprocessie, nu bij de sacramentsprocessie, nu vieren ze eucharistie. Ook voor ons waren dat hoogtepunten tijdens ons verblijf in Lourdes,” aldus Van Geel.

Verbonden via webcam
“We organiseren elk jaar een meerdaagse bedevaart,” vertelt Ad Heijboer. “We hebben samen reizen naar Rome, Fatima en Santiago de Compostela en Lourdes gemaakt.” Lourdes heeft voor Heijboer een heel speciale betekenis. “We zijn met onze huwelijksreis op bedevaart naar Lourdes geweest,” zegt hij. “Ik vind Lourdes warm. De omgang met zieken geeft aan een bedevaart naar Lourdes een heel speciale sfeer.” Dt jaar makt de groep geen meerdaagse bedevaart. “Toen de bisschop het initiatief nam om naar Lourdes te pelgrimeren, hebben we besloten onze reis af te lasten en een eendagse tocht te organiseren. We gaan ook nog naar de norbertijnerabdij in Postel waar we een rondleiding krijgen en een Marialof is. Volgend jaar gaan we weer voor een langere tijd op weg. Een aantal leden van onze groep is met het bisdom meegegaan. We wilden wel iets doen voor de thuisblijvers en daarom deze reis.”
Vanuit Nederland volgt Ad Heijboer de bedevaart,. “Gisteren heb ik via de webcam naar de eucharistieviering gekeken. Het deed me wel iets om de Nederlandse liederen bij de grot te horen. Het was jammer dat het weer niet meezat.”