Herziene Catechismus van de Katholieke Kerk

13 mei 2008

Parochies in het bisdom Breda ontvangen deze week een affiche waarop de nieuwe uitgave van het Catechismus van de Katholieke Kerk en het bijbehorende Compendium worden aangeprezen. De Catechismus kost tot 1 juni € 32,50 en daarna € 39,50. Het Compendium is te koop voor slechts € 7,95. Beide boeken zijn verkrijgbaar via de boekhandel.

Met de uitgave is de Catechismus voor het eerst sinds 2000 weer beschikbaar. De oorspronkelijke wereldcatechismus uit 1993 verscheen in 1995 in het Nederlands. Binnen een paar jaar waren de exemplaren uitverkocht.

Compendium van de Catechismus
Het Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk, niet te verwarren met het Compendium van de sociale leer van de Kerk waarvan onlangs de Nederlandse vertaling verscheen, is een samenvatting van de herziene Nederlandse uitgave van de Catechismus van de Katholieke Kerk.
Opgebouwd uit vier delen, behandelt het achtereenvolgens de geloofsbelijdenis, de viering van het Christusmysterie, het leven in Christus en het christelijk gebed. Daarnaast bevat de uitgave een appendix met gebeden, waaronder het Onze Vader, het Weesgegroet, het Magnificat, het Benedictus, en het Te Deum.
In een tweede deel van de appendix zijn onder andere de zeven gaven van de heilige Geest opgenomen, de twaalf vruchten van de heilige Geest, de drie goddelijke deugden en de vier kardinale deugden, de zeven lichamelijke werken van barmhartigheid en de zeven geestelijke werken van barmhartigheid.

Catechismus van de Katholieke Kerk
De herziene Catechismus verschilt op vele details van de oorspronkelijke uitgave, lieten de bisschoppen weten bij de presentatie van de uitgave eerder deze maand in ‘s-Hertogenbosch. Er zijn talrijke spellingwijzigingen. Catechismus wordt inmiddels geschreven met een ‘c’ in plaats van een ‘k’.