Terugkijken: Het Geloofsgesprek met Jochem van Velthoven

20 juli 2020

Hoe kun je als Kerk in deze tijd present zijn? Die vraag stelt presentator Leo Fijen van het programma Het Geloofsgesprek van KRO-NCRV aan Jochem van Velthoven. Als kapelaan is Van Velthoven verbonden aan de Elisabethparochie, Andreasparochie en de Parochie Maria Sterre der zee in Zeeuws-Vlaanderen. Het interview werd uitgezonden op zondag 19 juli, vlak voor eucharistieviering die door de omroep live werd uitzonden vanuit het Bisdom Breda.

In het gesprek vanuit de ‘groene kathedraal’ van Terneuzen gaat Van Velthoven in op initiatieven om als Kerk onder de mensen te komen. Hij vertelt over de ‘opblaaskerk’ en over activiteiten van het gezinspastoraat van Bisdom Breda waar hij bij betrokken is. Ook reflecteert hij op wat de coronatijd met hem persoonlijk doet. “Deze tijd laat mij heel duidelijk zien dat we zijn teruggeworpen op de eerste christenen. In het Tweede hoofdstuk van het boek Handelingen lezen we dat zij samenkomen om te bidden, eucharistie te vieren en gemeenschappelijk te leven. Dat gemeenschapsleven heb ik enorm gemist. Ik ben heel blij dat we weer samen kunnen vieren. Maar het heeft me ook tot nadenken gezet: wat kunnen we wél doen, beperkt tot de essentie?”

Het Geloofsgesprek werd opgenomen vlak naast de toren van de oude Willibrordkerk. In het Geloofsgesprek gaat Van Velthoven in op de recente geschiedenis van de kerk, de renovatie van de toren en zijn plan om daar ook een Mariakapel te bouwen. “Het is 75 jaar geleden dat we zijn bevrijd. Dat is hier in Zeeuws-Vlaanderen begonnen. Hoe mooi is dan niet om op deze plek een vredeskapel te realiseren met Maria, de koningin van de Vrede?”

Screenshot KRO-NCRV: Jochem van Velthoven in het Geloofsgesprek met Leo Fijen