Gebedskaart en hymne voor het Jubeljaar 2025

22 maart 2024

In de katholieke Kerk wordt in 2025 een Heilig Jaar of Jubeljaar gehouden. Als voorbereiding daarop is 2024 uitgeroepen tot een ‘jaar van gebed’. De Nederlandse bisschoppenconferentie heeft als hulpmiddel daarbij een kaart uitgegeven met het speciale themagebed voor volgend jaar, aangevuld met het Onze Vader. Ook is de internationale hymne voor het Jubeljaar in het Nederlands vertaald.

Een Jubeljaar is een oude traditie in de katholieke Kerk, die in de Middeleeuwen is ontstaan en elke 25 jaar plaatsvindt. Paus Franciscus heeft voor 2025 een Heilig Jaar afgekondigd met als thema ‘Pelgrims van hoop’. Voor 2024 vraagt hij extra aandacht voor het Onze Vader als een ‘school van gebed’, omdat in dit gebed de kernpunten van het christelijk geloof worden samengevat. De gebedskaart wordt binnenkort in een gedrukte vorm naar de parochies in het bisdom verzonden.

Hymne

Het is gebruikelijk dat voor grote evenementen als een Heilig Jaar ook een speciaal lied wordt gecomponeerd dat over de hele wereld in allerlei talen kan worden gezongen. Ook voor het Jubeljaar 2025 is zo’n hymne gemaakt. De oorspronkelijke Italiaanse tekst is op verzoek van de bisschoppenconferenties van Nederland en België vertaald. Parochies, zangkoren en alle andere belangstellenden kunnen de hymne instuderen om bij passende gelegenheden te laten horen. Binnenkort komt ook de bladmuziek beschikbaar.

Themapagina’s over het Jubeljaar

In Nederland is er een speciale website gelanceerd, waarop alle berichten over het Heilig Jaar 2025 worden gepubliceerd. Deze site is onderdeel van rkkerk.nl en wordt de komende maanden verder uitgebreid. De website is te vinden via jubeljaar2025.nl. In het bisdom Breda worden alle berichten, activiteiten en downloads gepresenteerd op de themapagina voor Jubeljaar 2025. Ook deze pagina wordt de komende tijd verder uitgebouwd.