Startbijeenkomst Jong Bisdom Breda ‘geroepen om gemeenschap te zijn’

3 oktober 2023

Met ongeveer veertig jongeren uit verschillende delen van het bisdom gaf pater Gilbert Razon SVD op zondag 1 oktober 2023 het startschot voor de maandelijkse samenkomst van Jong Bisdom Breda. In en om de heilige Antoniuskathedraal was gelegenheid voor ontmoeting, een goede maaltijd en het delen en vieren van het geloof. De samenkomst markeert een nieuw seizoen voor het jongerenpastoraat in het bisdom.

De binnenstad van Breda was die dag ‘in beweging’ door een jaarlijks hardloopevenement. In de ontmoetingsruimte van de kathedraal werden de jongeren in beweging gezet om stappen naar elkaar en naar God te zetten.

“Niemand is hier toevallig,” benadrukte pater Gilbert nadat iedereen met elkaar had kennisgemaakt. “Je bent hiernaar toegekomen met een reden. Misschien om nieuwe vrienden te maken, of te ontdekken wat God van je vraagt. God heeft je geroepen! Hij houdt van je en Hij heeft een missie voor jou persoonlijk.” Met een energiek programma van kennismaking, uitwisseling, lofprijzing en het samen vieren van de heilige mis werd de basis gelegd voor een nieuwe jonge gemeenschap rondom Jezus Christus.

Tiener- en jongerengroepen in het bisdom Breda

Op verschillende plekken in het bisdom Breda zijn de tiener- en jongerengroepen in beweging. Een kort overzicht.

In Middelburg, in de H. Mariaparochie zijn tieners die het heilig Vormsel hebben ontvangen welkom bij de ‘Zaterdagavondgroep’ die twee keer per maand plaatsvindt. “Geloof moet kunnen groeien,” zo luidt de uitnodiging voor de kersverse groep. “Je kunt elkaar daarbij helpen door samen te komen. Daarom: Om jullie te helpen te blijven groeien in ons mooie geloof en antwoorden op jullie vragen te vinden willen wij graag een groepje bijeen brengen.”

Ook in de Damiaanparochie komen regelmatig jongeren samen, vertelt Charlotte den Toonder. In de parochie is zij projectmedewerker voor jeugd en jonge gezinnen. Dat samenkomen gebeurt momenteel nog ‘pop-up’. Zodra er gelegenheid is, gaat er een appje rond en spreken de jongeren met elkaar af. Charlotte benadrukt hun betrokkenheid, ook ten aanzien van vluchtelingen. “De jongeren hebben eigenlijk een heel gezellige ‘chill-zolder’ in de pastorie van Heinkenszand. Maar deze hebben ze nu afgestaan zodat er vluchtelingen uit Oekraïne kunnen verblijven. Dat was helemaal geen discussie voor ze. “Natuurlijk doen we dat”, was hun reactie.”

De Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom heeft een themapagina op de website waarmee jeugd en jongeren worden verwelkomd: “In spellen, verhalen en creatieve activiteiten ontdek jij je geloof. Samen met leeftijdsgenoten ontdek je wie Jezus is. Bidden en vieren is veel leuker als je het met elkaar kan doen. We hebben activiteiten voor iedereen van 0 t/m 30 jaar. Daar zit zéker iets voor jou tussen. Doe je mee?”

De jongerengroep Jong Katholiek Roosendaal is in 2022 opgericht en komt wekelijks samen. De jongerengroep van de Sint-Norbertusparochie is uitgegroeid tot een vriendengroep waar geregeld jongeren bijkomen. Op de parochiewebsite presenteren zij zich. “We hopen op steeds meer nieuwe vrienden! Centraal staat dat we dichter naar Jezus toe willen groeien Dus bidden we samen, het liefst in de kapel of de kerk. De ene keer kijken we een goede video, de andere keer nodigen we een spreker uit en we maken graag praisemuziek. Een keer in de maand komen we samen met andere jongeren in de kathedraal van Breda voor de jongerenmis.”

In parochie Breda Centrum vindt elke tweede vrijdag van de maand ‘Bijbel met pizza’ plaats voor studenten en jongvolwassenen. Verder is er in de Catharinaparochie in Oosterhout een tienergroep in oprichting en in de Parochie van de Heilige Familie in Breda zijn er plannen om met ‘Youth Alpha’ te starten.

• Op de themapagina Jeugd en Jongeren worden tiener- en jongerengroepen op de kaart gezet. Zo kunnen jongeren gemakkelijk vinden wat er voor hen in de buurt georganiseerd wordt en kunnen groepen zich beter presenteren.
  • De eerstvolgende diocesane jongerenactiviteit is de busreis naar de Katholieke Jongerendag op 4 november 2023. Jongeren kunnen opstappen in Middelburg, Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda en Oosterhout.

Foto’s: Bisdom Breda