Katholieke jongeren ‘Thuis’ op de KJD

10 november 2023

Met ruim 600 jongeren vond op zaterdag 4 november 2023 de Katholieke Jongerendag (KJD) plaats. Met het thema ‘Welkom thuis’ werden jongeren uit alle delen van het land verwelkomd in Veenendaal. Een “ontzettend bemoedigende ervaring”, zo klinken de indrukken uit het bisdom Breda. Vanuit het bisdom vertrok een touringbus richting de evenementenlocatie voor een programma dat ‘door en voor jongeren’ georganiseerd werd.

Vanuit Oosterhout stapt Chayenne Lange in. Rond 12:30 uur zit de sfeer in de bus zit er dan al goed in, want de bus is dan al vanaf Middelburg onderweg. Zij vertelt over de Katholieke Jongerendag: “Ik vond het bijzonder om te ervaren dat Katholiek Nederland zo’n kleine wereld is. En ‘een kleine wereld’, dat bedoel ik in de positieve zin van het woord. Jongeren vanuit verschillende bisdommen, communiteiten en organisaties kwamen die dag samen, waarna bleek dat velen elkaar (her)kennen. Het binnenkomen voelde dan ook werkelijk als thuis komen: jongeren vielen elkaar om de hals en konden, soms na lange tijd, bijpraten. Daarnaast was het bijzonder om te zien dat er ook snel nieuwe contacten werden gelegd. Jongeren durfden op elkaar af te stappen, een praatje te maken en zij nodigden elkaar uit voor activiteiten in hun eigen bisdom of communiteit.”

“Door de KJD is het vuur in mij weer aangewakkerd, zijn een aantal van mijn geloofsvragen beantwoord en verlang ik meer en meer naar een persoonlijke relatie met God.”

Chayenne: “In de middag kregen we de mogelijkheid om een workshop naar keuze te volgen. Ik koos ervoor om de workshop over de Heilige Mis bij te wonen. De essentie van de Eucharistie werd in deze workshop wel omvattend – en met humor – uitgelegd: zo’n uitleg heb ik nooit eerder in mijn leven ontvangen. Ondanks dat ik rooms-katholiek ben opgevoed en actief ben binnen de kerkgemeenschap heb ik nooit eerder stilgestaan bij wat de Eucharistie daadwerkelijk betekent. Ik werd onverwacht geraakt door een gevoel van diep verlangen om Jezus nog beter te leren kennen. Door de KJD is het vuur in mij weer aangewakkerd, zijn een aantal van mijn geloofsvragen beantwoord en verlang ik meer en meer naar een persoonlijke relatie met God.”

De Katholieke Jongerendag vond plaats drie maanden na de Wereldjongerendagen (WJD) die in Lissabon werden gehouden. Duizend Nederlandse jongeren namen daaraan deel. Voor een aantal van hen voelde de KJD als een reünie. Maar het woord ‘doorpakken’ past beter. Een nieuwe generatie jongeren staat klaar om vol enthousiasme een levende kerk in Nederland op te bouwen. En ze bewijzen het te kunnen ook. De dag liep gesmeerd. De organisatie werd gevormd door jongeren uit de bisdommen, nieuwe bewegingen, congregaties, katholieke studentengroepen en enkele jongeren uit migrantengroepen. Daarmee werd de Katholieke Jongerendag een breed gedragen initiatief waar jongeren zich welkom en thuis voelden.

Foto’s: Vincent Maximus (Visual Capture) en anderen (fotografen in de bestandsnaam vermeld)