Thuisprogramma 2: Inzegening Mariakapel in Teteringen

22 mei 2009

De provinciaal van de Sociëteit van het Goddelijk Woord (SVD), Kees Maas, zegende op 21 mei 2009 (Hemelvaartsdag) de pasgebouwde Mariakapel in het bos bij het Woonzorgcentrum Zuiderhout te Teteringen in.

Veel belangstelling
De kapel is de opvolger van een Lourdesgrot. “We trokken vanuit het woonzorgcentrum in processie naar deze kapel,” vertelt diaken Vincent de Haas van de H. Willibrordusparochie te Teteringen. “Onderweg zongen we Lourdes- en Marialiederen als Te Lourdes op de bergen en Gebenedijt zijt Gij. Ongeveer honderd mensen waren aanwezig. Onder hen waren bewoners van Zuiderhout, parochianen van de H. Willibrordusparochie en vertegenwoordigers van de hiernaast gelegen Golfbaan. Bij de kapel sprak pater Maas een zegebede uit. Zelf dacht ik tijdens de processie aan de pelgrims naar Lourdes. Tijdens de reguliere vieringen in onze parochie voelen we ons in gebed met hen verbonden en besteden we aandacht aan de bisdombedevaart.”

Lourdes in Teteringen
Diaken Vincent de Haas schetst kort de geschiedenis van deze plek. “Zuiderhout was aanvankelijk het Missiehuis van de paters van het Goddelijk Woord. Hier leidden zij hun studenten op. Kort na de oorlog bouwden de paters van het Goddelijk Woord op deze plaats een Lourdesgrot. Zij deden dit omdat Zuiderhout voor oorlogsgeweld gespaard bleef. De kapel vervulde een duidelijke functie binnen de communiteit. Wanneer de studenten op vakantie gingen, gingen ze naar deze grot en vroegen Maria om bescherming. Wanneer zij naar hun missie vertrokken stelden ze zich ook onder de hoede van Maria. In de jaren zeventig hield pater Thielens svd hier vieringen voor leden van de Zonnebloem. “Als je zelf niet naar Lourdes kunt, kun je wel naar deze grot op bedevaart,” luidde zijn stelregel."

Afbraak en opbouw
Enkele jaren geleden bleek uit bouwkundig onderzoek dat de Lourdesgrot bouwvallig was geworden. De paters besloten deze te laten slopen.” De sloop kostte meer moeite dan aanvankelijk gedacht. Kort daarna wandelden twee leden van het plaatselijke Lourdescomité, Arnold en Anneke van den Berg, in het bos en ontdekten dat de Lourdesgrot tot hun verbazing verdwenen was. Zij deden navraag en hoorden over de sloop. Nu heeft Arnold van den Berg als voormalig burgemeester van Teteringen veel organisatorische ervaring. Arnold en Anneke van den Berg namen samen met het Lourdescomité het initiatief tot wederopbouw van de grot. Zij wisten voldoende geld in te zamelen.

Kapel voor iedereen
“De grot is niet herbouwd,” meldt Vincent de Haas. “Midden in het bos is een kapel gekomen. Hierin staat wel een beeld van Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Deze is ontworpen door architectenbureau J waarvan Jos van Assche de eigenaar is. Omdat de kapel midden in het bos gelegen is, mogen er geen kaarsen gebrand worden. Persoonlijk vind ik dit wel jammer. Het was een kapel van de paters maar nu is het een kapel voor iedereen. De kapel is gunstig gelegen aan het wandelpad dat naar de golfbaan voert. Zo zullen veel mensen dit gebedshuis passeren.”