Save the date: Katholieke Jongerendag op zaterdag 2 november 2024

18 april 2024

Op zaterdag 2 november 2024 houdt Jong Katholiek, de jongerenorganisatie van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, een Katholieke Jongerendag (KJD). Vanuit heel het land zijn jongeren tussen 16 en 30 jaar welkom in De Schuilplaats in Ede om hun geloof te beleven en andere jongeren te ontmoeten. Het thema is ‘Connect’ en sluit aan bij het Jaar van gebed in de Rooms-Katholieke Kerk.

“Meebouwen aan een levende kerk in Nederland”

“De KJD was in 2023 een groot succes,” vertelt projectleider Arieke van Reeken. Samen met een kernteam bereidt zij het programma voor 2024 voor. “Dit jaar hebben we gekozen voor een ruimere locatie om groei te faciliteren en een nóg mooiere jongerendag te kunnen houden. We willen het enthousiasme dat we bij zo veel jongeren hebben gezien verder laten uitgroeien en de deelnemers simuleren mee te bouwen aan een levende kerk in Nederland. Het zal een dag worden van nieuwe ontmoetingen en weerziens.”

Breed gedragen organisatie

De voorbereidingen voor de KJD zijn al in volle gang. De organisatie bestaat uit verschillende werkgroepen van jongeren uit de bisdommen, nieuwe bewegingen, congregaties, katholieke studentengroepen en enkele jongeren uit migrantengroepen. Daarmee wordt de Katholieke Jongerendag een breed gedragen initiatief waar jongeren zich welkom voelen en gesterkt worden in hun christelijke identiteit.

Programma

Tijdens de KJD zullen er verschillende gelegenheden worden aangeboden om te bouwen aan een persoonlijke relatie met God. Het programma bevat onder andere sprekers, muziek, de heilige mis, workshops en ruimte voor ontmoeting en ontspanning. Ook tieners tussen 12 en 15 jaar zijn met een tiener- of vormselgroep van harte welkom om aan te sluiten bij het programma. Voor heb zijn er op verschillende momenten eigen programma-onderdelen.

De katholieke jongerendag vindt plaats op de vooravond van het jubileumjaar dat de Rooms-Katholieke Kerk wereldwijd viert in 2025. Het voorbereidingsjaar op dit jubeljaar, is het Jaar van gebed. Tijdens de KJD zullen verschillende onderdelen van het Jaar van gebed worden belicht.