Navision in parochies

22 februari 2010

Zaterdag 6 februari organiseerde de afdeling financiën van het bisdom een ochtend voor de gebruikers van Navision. De ochtend vond plaats in het dekenaal centrum van het dekenaat het Markiezaat te Roosendaal. Er waren ongeveer 20 deelnemers. Zowel de organisatoren als de deelnemers waren tevreden.

Namens de afdeling financiën verzorgden de adjunct-econoom Marianne Aarts en de medewerkers Frans van den Hurk en Gerrit van Dieren de ochtend. “We zullen ook in de toekomst gebruikersochtenden organiseren,” zegt Van Dieren. “ Daarnaast komen we ook naar regio’s om de vragen van gebruikers te inventariseren en op landelijk niveau aan de orde te stellen. Mijn collega Frans van den Hurk verleent op aanvraag hulp bij de modules ledenadministratie en financiën.”

“We hechten veel waarde aan de ervaringen van deelnemers om de implementatie van het systeem goed te kunnen volgen,” vertelt Van Dieren. Het systeem heeft verschillende voordelen:
– de verschillende administraties (kerkledenregistratie, de parochiebijdragen en de financiële administratie) worden op een efficiënte wijze beheerd en, indien wenselijk, met elkaar verbonden.
– Er kan vanaf verschillende plaatsen in het systeem worden ingelogd.
– Bij fusieparochies biedt Navision goede mogelijkheden om relevante gegevens van de verschillende parochiekernen binnen de administratie zichtbaar te maken.
– Het systeem wordt op een centrale plaats beheerd zodat de parochies geen aandacht meer hoeven te schenken aan de back-up van de gegevens en het programmabeheer.

Toch leeft in sommige parochies nog aarzeling om naar Navision over te gaan. Gerrit van Dieren kan dit verklaren. “Sommige parochies zitten in een proces van samenvoeging en wachten totdat dit is afgerond. Weer andere zijn tevreden over het pakket dat ze nu gebruiken. Weer andere vinden de module financiën te ingewikkeld.” “Dit laatste hoeft geen probleem te zijn,” weet Van Dieren. ”De afdeling financiën staat de parochies graag met raad en daad bij.”