Broeders van Taizé bijten spits af in Breda

19 april 2010

Op zondag 18 april waren drie broeders van Taizé te gast in Breda. Ze spraken met jongeren en katholieke en protestantse beroepskrachten over de Europese Ontmoeting die dit jaar plaatsvindt in Rotterdam. De broeders van Taizé hebben de intentie om jongeren in de stad Breda onder te brengen. Om hoeveel jongeren het uiteindelijk zal gaan, zullen zij op een later moment bekendmaken.

De grote internationale jongerenbijeenkomst wordt jaarlijks rond de jaarwisseling georganiseerd door de broeders van Taizé. In Rotterdam worden van 28 december tot 1 januari zo’n 25.000 jongeren uit heel Europa verwacht die gezamenlijk de dagen rond de jaarwisseling vieren.

Rondgang broeders
De broeders van Taizé zijn op zoek naar jongeren en gastparochies en -gemeentes die willen helpen om de Europese ontmoeting tot een succes te maken. Breda was de eerste plaats die de broeders aandoen deze weken. De broeders hebben deze weken op vele plaatsen gesprekken om in contact te komen met jongeren en gastparochies en -gemeentes. Zie hiervoor ook de site van het bisdom Rotterdam: www.bisdomrotterdam.nl.

Ruime belangstelling
In Breda was er ruime belangstelling voor de ontmoeting met de broeders en de aansluitende gebedsviering om 19.30 uur in de H. Antoniuskathedraal. Voor de gebedsviering in de kathedraal kwamen meer dan 150 mensen, jong en oud bijeen. Na de viering gingen de jongeren in groepen uiteen voor meer informatie over wat de broeders noemen ‘de pelgrimage van vertrouwen’.

Programma
Het programma van de jongeren op 28, 29 en 30 december zal zich in de ochtenden telkens in de gastparochie of -gemeente afspelen met gebed en inhoudelijk gesprek. In de middag en de avond zijn de jongeren in Ahoy in Rotterdam. Op vrijdag 31 december is er een aangepast programma. Dan wordt de avondmaaltijd gebruikt in de gastgezinnen en is er een gebedswake voor vrede voorzien in de gastkerken gevolgd door een feest vanaf 0.00 uur.

De Europese Ontmoeting vindt plaats in Rotterdam op uitnodiging van de Rooms-katholieke Kerk in Nederland en de Protestantse Kerk Nederland.

Zie voor meer informatie www.taize-rdam.nl
www.taizeinnederland.nl
www.taizeinbreda.nl