Wereldjongerendagen in Roosendaal

20 maart 2008

Op zondag 16 maart vierden jongeren in het bisdom Breda Wereldjongerendag. Elk jaar word de Wereldjongerendag op Palmzondag in geheel de kerk in de bisdommen gevierd en om de twee of drie jaar vinden in de zomer internationale Wereldjongerendagen plaats. In het bisdom Breda was de dag speciaal gericht op de jongeren die naar de Wereldjongerendagen in Sydney gaan. Zij kwamen bij elkaar in Roosendaal.

Autowassen groot succes
Marieke den Boer uit Breda, een van de deelnemende jongeren, is enthousiast over deze dag.
"Deze Wereldjongerendag vond niet plaats met jongeren uit alle landen en niet te vergeten de paus, maar gewoon in ons natte, maar altijd mooie Roosendaal, met ons eigen groepje en natuurlijk bisschop Van den Hende. Vanaf negen uur verzamelden we ons bij de Moeder Gods Kerk. Nog geen uur later was iedereen druk bezig om zoveel mogelijk auto’s bij elkaar te krijgen om te wassen, en was de eerste auto zelfs al helemaal schoon! Zo’n anderhalf uur lang werden er vol enthousiasme auto’s gewassen. Maar liefst dertig auto’s stonden te blinken toen de viering in de kerk afgelopen was. Door het wassen van auto’s en de verkoop van gadgets haalden we ongeveer € 400 op.”

Gesprekken over vormsel
Bisschop Van den Hende was daarna de hoofdcelebrant in de Palmzondagviering voor de groep jongeren Na de viering volgde een lunch, waarna de jongeren onder leiding van bisschop Van den Hende, deken W. Wiertz en pastor R. Babijn nadachten over de brief van paus Benedictus XVI naar aanleiding van de Wereldjongerendag. Ze stonden vooral stil bij de betekenis van het vormsel. “Helaas hadden we weinig tijd,” meent Marieke “maar gelukkig zullen we in Sydney nog tijd genoeg hebben om met elkaar in gesprek te gaan.”

‘Uitsmijter’ van de dag was onder meer een spel met een enorme worstvormige skippybal voor zes personen, waarmee de jongeren het vol overgave tegen elkaar opnamen.