Ochtend over religieus erfgoed: Wat het waard is

5 maart 2008

Op zaterdag 12 april organiseert het bisdom van Breda in de Gertrudis kerk in Bergen op Zoom een diocesane ochtend over religieus erfgoed Wat het waard is. Bestuurders, vrijwilligers, pastorale beroepskrachten en dekenale leiding ontvingen hiervoor een uitnodiging. De ochtend is voor vrijwilligers, werkgroepen, suppoosten, kosters, en een ieder die actief is rond kerkelijk kunstbezit, of daarin is geïnteresseerd. Wat het waard is gaat over de waarde van kerkelijk kunstbezit.

Religieus erfgoed
In het Jaar van het Religieus Erfgoed staat het religieuze erfgoed van kerken en religieuze gemeenschappen centraal. Het bisdom Breda ziet het religieuze erfgoed als materieel én immaterieel erfgoed.
Materieel erfgoed zijn de kerkelijke gebouwen en het interieur. Het immateriële erfgoed is het katholieke geloof. De waarde van het religieuze erfgoed bestaat uit de architectonische en kunstzinnige kwaliteit, die is verbonden met de bezieling van het geloof.
Niet alleen de kunstzinnige betekenis van het erfgoed mag overblijven. Want dan gaat verloren wat kerkelijke gebouwen en interieur willen communiceren: dat de mens geroepen is om zijn leven af te stemmen op God.

Meer informatie vindt u in de uitnodiging (pdf). Voor aanmelding zie het formulier op deze site.