Parochie Breda-Oost en Teteringen ‘Parochie van het jaar’

28 oktober 2007

Het samenwerkingsverband van de parochies Breda-Oost en Teteringen is op zaterdag 27 oktober KRO/RKK uitgeroepen tot de ‘Parochie van het jaar’. De onderscheiding werd uitgereikt op de landelijke parochiedag bij de KRO in Hilversum door bisschop De Jong, hulpbisschop van Roermond en binnen de bisschoppenconferentie verantwoordelijk voor het taakveld Kerk en jongeren.

Pastoor Wiel Wiertz: “Eerlijk is eerlijk, de uitverkiezing tot ‘Parochie van het jaar’ heeft me onvermoed veel gedaan. Ik vind het geweldig voor onze parochies, voor pastoraal werkster Ineke Leemput in het bijzonder en voor alle jongeren, die er zelf door aangedaan waren, alsook de ouderen rondom hen en ons. Kerkgangers hebben zeer hartelijk en waarderend gereageerd.”
“Persoonlijk ben ik zeer getroffen door het feit dat alle vasthoudende en voortdurende aandacht geven aan jongeren opgemerkt, gezien en gewaardeerd wordt in den lande. Die waardering raakt mij zeer.”

Gedurende de landelijke parochiedag van KRO/RKK werd steeds duidelijker dat de parochie uit het bisdom Breda de grote kanshebber was van de drie genomineerde parochies. Wiel Wiertz: “Aan kleine dingen gedurende de dag werd me duidelijk: het is niet onwaarschijnlijk dat wij dat gaan worden. Het werd helemaal duidelijk toen ik zag dat de cameraman geïnstrueerd werd waar wij zaten, vlak voor de bekendmaking.”

“Totaal onverwacht, nooit op gerekend en nu toch geworden: parochie van het jaar!” meldt hij trots.

De prijs werd voor de vijfde keer uitgereikt en ging naar de parochie die het meest vindingrijk is om jongeren af te vaardigen naar de wereldjongerendagen volgend jaar juli in Sydney. Breda-Oost en Teteringen kregen de prijs omdat ze jongeren een structurele plaats geven in het pastoraat van de parochie, omdat ze jongeren leren dat de Kerk bij hun leven hoort, omdat ze jongeren de kans geven trots te worden op hun geloof en Kerk, omdat ze jongeren woorden geven voor hun geloof, omdat ze een gastvrije Kerk willen zijn die het geloof vooral wil aanbieden en omdat ze met jongeren de tijd nemen en weten dat er een lange adem nodig is voordat succes zichtbaar wordt. Bij de wereldjongerendagen in Keulen had deze parochie de grootste afvaardiging van het hele bisdom Breda, nu zijn ze ook weer druk in de weer met tal van activiteiten voor Sydney.

Lees ook het bericht op deze site Bredase parochie genomineerd als ‘Parochie van het jaar’.

En op Katholieknederland.nl Breda-Oost en Teteringen uitgeroepen tot ‘Parochie van het jaar’.