Bernardusoctaaf te Ulicoten: “Geloven begint bij ontmoeting”

1 augustus 2024

Op dinsdag 20 augustus 2022 viert de Kerk de gedachtenis van Bernardus van Clairvaux. De heilige Bernardus van Clairvaux is de patroonheilige van de parochiekern H. Bernardus en is sinds de twaalfde eeuw van grote betekenis voor kerken en kloosters in het bisdom Breda.

De parochiekern Ulicoten organiseert vanaf dinsdag 20 augustus tot en met dinsdag 27 augustus 2024 het jaarlijkse Bernardusoctaaf. Het thema van het octaaf luidt: “Geloven begint bij ontmoeting” en is ontleend aan een uitspraak van de heilige Bernardus. De parochie staat op 20 augustus uitgebreid stil bij de feestdag van de heilige Bernardus en houdt op zondag 25 augustus een bedevaartsdag. Acht dagen lang (‘octaaf’) zijn er vieringen en activiteiten waarbij ook gelovigen uit andere parochies welkom zijn.

Sint Bernardus

Bernardus werd in 1090 bij Dijon (Frankrijk) geboren. In 1111 trad hij in bij de monniken van Citeaux. Niet lang daarna tot abt van het klooster van Clairvaux gekozen, toonde hij zich door woord en voorbeeld een uitstekend geestelijk leidsman voor zijn ordebroeders. Toen schisma’s de kerk verdeelden, trok hij geheel Europa door om de vrede en de eenheid te herstellen. Zijn vele geschriften zijn vooral van theologische aard en hebben veelal betrekking op de opgang van de mens naar God. Hij stierf in 1153. Hij ligt begraven in de kathedraal van Troyes. Sint Bernardus was lid van de cisterciënzerorde die aan hem zijn bloei dankt. Hij geldt als een groot mysticus en koesterde een diepe verering voor Maria. In 2023 hield het bisdom Breda een bedevaart ‘in de voetsporen van Sint Bernardus’.

Programma Bernardusoctaaf