Alpha Nederland: Training & Inspiratie

7 september 2024

Op zaterdag 7 september 2024 is het zover: de Alpha Nederland Training & Inspiratie. Het evenement vindt plaats in de Basiliek in Veenendaal. Op de Alpha Nederland Training & Inspiratie word je een dag lang geïnspireerd, getraind en toegerust om aan de slag te gaan met jouw cursus. Aan het eind van de dag is jouw team er helemaal klaar voor om een Alpha of (Pre)Marriage Course te geven!

Carolien Hoogenboom is coördinator van Alpha Nederland. Zij ziet dat steeds meer parochies zich interesseren voor in de Alphacursus als evangelisatietool. Caroline: “Het besef dat de kerk een missie naar buiten gericht heeft daalt steeds meer in. Evenals de noodzaak om strategisch te investeren in plekken waar gemeenschapsopbouw en uitbreiding prioriteit krijgen. Alpha wordt gezien als een eerste stap in parochievernieuwing en wordt ook zeker zo ervaren door parochies die consequent inzetten op Alpha.”

Alpha is meer dan een cursus, benadrukt Carolien. “Het is een cultuur van gastvrijheid, gebed en leerlingen maken. Daarom zou ik jullie willen vragen om deze trainingdag verder te promoten en mensen kunnen uitnodigen om naar deze dag te komen. Er vindt toerusting plaats rondom ‘wat is Alpha’ en ‘hoe geef ik Alpha’ en daarnaast ervaart men de cultuur van Alpha, waarin er gebeden wordt en hoopvolle verhalen gedeeld worden.”

Cursus naar cultuur-traject

Heb je al ervaring met het geven van Alpha? Dan nodigen we je van harte uit om mee te doen met het Cursus naar cultuur-traject! Tijdens een deel van het programma kom je samen met andere ervaren cursusleiders om de diepte in te gaan over een van de cultuuringredienten van Alpha, namelijk het ervaren van de Heilige Geest. We wisselen uit hoe je in je Alpha-team meer ruimte kunt maken voor de Heilige Geest en gaan hier praktisch mee aan de slag.

Tijdens de trainings- en inspiratiedag is er ook gelegenheid voor gebed en aanbidding. Tijdens de goed verzorgde lunch en koffiepauzes is er ruim de tijd om elkaar te ontmoeten en de cursusmaterialen door te kijken.