‘Wij willen delen’ wint Antoniusprijs bisdom Breda

14 januari 2023

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van het bisdom Breda op 13 januari 2023, werd uit een zevental deelnemende initiatieven het project ‘Wij willen delen’ als winnaar bekendgemaakt voor het meest opvallende diaconale initiatief in het bisdom. Namens bisschop Liesen reikte vicaris-generaal Harry Lommers de vierjaarlijkse Antoniusprijs voor diaconie uit aan Mieke Stroop van de Roosendaalse Sint Norbertusparochie.

Het project, geleid door Mieke Stroop scoorde volgens de jury hoog op alle criteria. Zo is gekeken naar de originaliteit, de aanpak, de mogelijkheden om het project elders over te nemen, de samenwerking met andere partijen, de diaconale inhoud en hoe vernieuwend het project is. Dit raakt volgens de jury het domein van de missionaire Kerk. “Diaconie, Caritas en barmhartigheid zijn instrumenten om de missionaire parochie vorm en inhoud te geven.”

Met een twintigtal vrijwilligers zamelt Mieke voedsel en andere producten in, via manden achterin de kerk of middels contacten met leveranciers en andere weldoeners. Daarvan worden pakketten gemaakt, die eens per maand aan zo’n dertig gezinnen worden uitgereikt die onder het bestaansminimum leven. Met feestdagen als Sinterklaas en Kerstmis zijn er extra pakketten of attenties. Het project is een fantastisch voorbeeld van hulp brengen daar waar het nodig is. Het heeft uitstraling naar de buitenwereld toe en werkt met een groot aantal instanties samen.

“De Sint-Norbertusparochie is blij en trots dat de Antoniusprijs dit jaar in Roosendaal is gevallen,” vertelt pastoor Marc Lindeijer SJ. “Voor ons is actieve aandacht voor mensen in moeilijke omstandigheden een kerntaak. Mieke Stroop en haar groep laten zien hoe je op een eenvoudige, voor iedereen toegankelijke manier veel voor de naasten kunt betekenen.”

Foto’s: Bisdom Breda