Vasten met Gerard van Nunen: “Elk jaar kies ik een ander vastenoffer uit”

2 april 2021

In de veertigdagentijd verschijnt er op de bisdomwebsite een reeks interviews met mensen in het Bisdom Breda die vertellen over hoe zij deze tijd beleven. Een overzicht van berichten in en over de weg naar Pasen, is te lezen op de themapagina Vierpasen.

Gerard van Nunen woont momenteel in Tilburg maar is geboren en getogen in Oosterhout. In het dagelijks leven werkt hij als bestuurskundige. Gerard is kerkelijk betrokken in Oosterhout. Hij is koster, lector en acoliet in de Sint Jansbasiliek.

“Sinds 2009 ben ik vrijwilliger in de basiliek,” vertelt hij desgevraagd. “Ik ben geboren in een katholiek gezin. Ik kwam als kind altijd graag in de kerk maar gedurende mijn puberteit vervaagde dit wat. In 2009 nodigde een goede vriend mij uit voor de eucharistieviering in de Oosterhoutse basiliek. Daar raakte de schoonheid van de liturgie mij direct. Ik ben er ook nooit meer weggegaan. Al snel werd ik lector. Mijn betrokkenheid groeide. Ik werd lid van verschillende werkgroepen, later ook acoliet en koster.” “In de basiliek heb ik meerdere pastoors meegemaakt, zoals pastoor Kamps, pastoor Van Bronswijk en nu pastoor Akkermans. Ook na mijn verhuizing naar Tilburg is mijn engagement met de basiliek blijven bestaan. Ik kom daar twee keer per maand. De andere weken kerk ik in de Sint Jozefkerk of de Sint-Dionysiuskerk in Tilburg. In de volksmond zijn deze beter bekend als de Heuvelse en de Heikese kerk.”

“Voor mij is de Veertigdagentijd een periode van bezinning op mijn eigen geloof,” vervolgt Gerard. “Meer dan gebruikelijk vraag ik me af wat ik kan doen om nog meer een leerling van Jezus te worden en invulling te geven aan het liefdesgebod. Je zoekt intensiever naar God. Deze tijd schudt je wakker.”

Gerard vertelt graag hoe hij dit concreet invult. “Allereerst door te vasten. Dit jaar kies ik ervoor om tijdens de Veertigdagentijd geen koffie of alcohol te drinken. Dat vind ik best moeilijk want normaal geniet ik best wel van een kop koffie of een glas bier. Hierdoor train je je discipline. Elk jaar kies ik een ander vastenoffer uit. Zo koos ik er vorig jaar voor om geen vlees te eten.”

“Daarnaast besteed ik extra aandacht aan het beoefenen van de naastenliefde. Als gevolg van de coronamaatregelen zijn een aantal vrienden mij eenzaam. Je belt een vriend dan een keer extra op of, binnen de maatregelen, ga je eens een keer meer op bezoek. Daarnaast wonen mijn moeder en oma in een verpleeghuis. Ik bezoek hen sowieso graag maar in deze periode ga ik wat vaker langs, uiteraard binnen de geldende coronamaatregelen.”

“Tijdens de veertigdagentijd probeer ik meer te investeren in mijn geestelijk leven,” zegt Van Nunen. “Ik erken dat dit niet altijd eenvoudig is. Bij een drukke baan schieten zaken als gebed er soms bij in. Ik wil bovendien graag bidden met aandacht, en er voor zorgen dat het bidden geen automatisme wordt. Ik probeer iedere dag bewust tijd vrij te maken voor het gebed. De ervaring heeft mij geleerd dat dit het beste lukt als je dat op een vast moment doet. Daarnaast concentreer ik me op het lezen van de Bijbel. Nu in de Goede Week, leg ik me toe op het Passieverhaal. Verder ga ik ook extra naar de Heilige Mis. In Tilburg zijn er doordeweekse eucharistievieringen om 18.00 u. Dat probeer ik éénmaal per week te doen. Maar de focus ligt bij mij in de veertigdagentijd op het lichamelijk vasten en de naastenliefde.”