Pius Almanak 2024 sluit met thema aan bij missionair kerk-zijn

15 maart 2024

De Pius Almanak 2024, het jaarboek, met alle katholieke adressen in Nederland, heeft als thema Missionair kerk-zijn, in de context van de synode Voor een Synodale Kerk: communio, participatio, missio. De Almanak sluit daarmee aan bij de actuele inzet van vele parochies om missionair te zijn.

Het ‘missionair parochie zijn’ heeft in de afgelopen jaren opgang gemaakt binnen de Rooms- Katholieke Kerk. Vele parochies uit het hele land haakten enthousiast aan tijdens landelijke congressen die over de missionaire parochie zijn georganiseerd. Maar wat houdt ‘missionair parochie zijn’ eigenlijk precies in? Mirjam Spruit legt het uit in een van de thema-artikelen in de Pius Almanak 2024.

Andere artikelen in de Almanak gaan over een methode om na te gaan hoe de vlag ervoor staat in een parochie door middel van de parochiemonitor, waar het bisdom Groningen-Leeuwarden mee werkt. Lammert de Hoop, perschef van het bisdom, legt het uit. Daan Savert, voorheen verbonden aan de Laudato si’ Alliantie Nederland beantwoordt de vraag of een ‘duurzame parochie’ ook missionair is. En Monique van Dijk-Groeneboer vertelt over haar betrokkenheid bij het Synodale Proces.

De Pius Almanak is het jaarboek met alle katholieke adressen in Nederland: van parochies tot katholieke pers, van kloosters tot katholieke zorginstellingen, met namen van pastores en directie. De almanak wordt jaarlijks gecheckt op onjuistheden/wijzigingen en is daarmee zeer actueel. Wie nu abonnee wordt ontvangt niet alleen 20% korting op de almanak, maar ook gratis toegang tot de online database.

Conferentie van de Missionaire Parochie

• Op 6 april 2024 wordt in Veenendaal de derde conferentie Missionaire Parochie gehouden. Het thema luidt “Volg Mij”. Na twee succesvolle en bemoedigende conferenties, is er opnieuw een gelegenheid om bijeen te komen voor een dag van inspiratie en ontmoeting. Meer info en tickets.

Bron: rkkerk.nl