Pastoor Richard Lobo op KRO-NCRV Kruispunt

6 oktober 2023

Op zondag 15 oktober om 17:10 uur zendt KRO-NCRV Kruispunt op NPO2 een portret uit van pater Richard Lobo SVD. In het programma spreekt hij over zijn priesterwijding in India, zijn eerste stappen op Hollandse bodem en hoe hij zich samen met zijn drie huisgenoten inzet voor de missionaire kerk in het bisdom Breda. Pater Lobo is pastoor van de Bredase H. Augustinusparochie.

KRO-NCRV Kruispunt gaat in op het groeiende aandeel priesters van buitenlandse afkomst in de Nederlandse parochies. Vroeger vertrokken Nederlandse missionarissen naar andere werelddelen om het evangelie te verkondigen. “Tegenwoordig zijn de rollen omgekeerd”, zo signaleert het programma.

Hoe is het voor buitenlandse priesters om in een totaal andere cultuur te werken? Hoe ervaren zij het om de Mis op te dragen in een andere taal? En hoe kijken parochianen naar deze nieuwelingen? Deze vragen komen in het programma naar voren.

vlnr: pater Marius, pater Rian, pater Gilbert en pater Richard (SVD)