Als Kerk tussen de mensen zijn in Zeeland

14 juli 2023

“Wilt u een kaarsje opsteken? Voor iemand.. voor iets.. voor uzelf.. Neem een gratis kaarsje mee en steek het aan in de kerk.” Bij een kraampje naast de Sint Blasiuskerk In Heinkenszand werden mensen op zaterdag 8 juli in alle eenvoud uitgenodigd hun zorgen, dankbaarheid of welke gedachten dan ook aan God toe te vertrouwen. Het is een van de initiatieven die de Pater Damiaanparochie in samenwerking met het gezinspastoraat van bisdom Breda oppakt in Zeeland om als kerk tussen de mensen te zijn.

Op dinsdag 18 juli gebeurt dat ook in Zierikzee. Met een eucharistieviering en aanbidding van het Allerheiligste, starten de vrijwilligers van de Damiaanparochie en het missieteam in de H. Willibrorduskerk om de dag toegewijd te beginnen. Vervolgens nodigen zij mensen rondom de kerk uit om een kaarsje te branden of in gesprek te gaan. De ontmoetingen die je op straat hebt, zijn “ontroerend mooi” zoals een van de leden van het missieteam in Heinkenszand het uitdrukt. “Je staat daar met een paar mensen en naderhand heb je een zee aan kaarsjes van al die voorbijgangers die een stap naar God hebben gezet. Letterlijk de drempel van de kerk over.”

“Het leeft hoor, vooral bij jongeren”, vertellen de vrijwilligers Jan en Anneke Harten in regionaal dagblad de PZC. Op 8 juli deden zij mee in Heinkenszand. Zij herinneren zich de enorme toeloop van vorige jaar nog. “Liefst vierhonderd braderiegangers gingen een kaarsje aansteken om iemand te gedenken of ergens bij stil te staan.” Ondanks de hitte, werd dat ook nu weer bereikt, aldus het echtpaar.

Foto: Gezinspastoraat Bisdom Breda