Zondag voor de Oosterse Kerken 2024: ‘Vrucht dragen tussen de puinhopen’

25 april 2024

‘Vrucht dragen tussen de puinhopen’. Zondag 28 april wordt tijdens de Zondag voor de Oosterse Kerken in rooms-katholieke parochies in het bijzonder gebeden voor orthodoxe christenen in Europa. De Zondag voor de Oosterse Kerken brengt elk jaar op de vijfde zondag van Pasen (de vierde zondag ná Pasen) het oosterse christendom onder de aandacht binnen de Katholieke Kerk. De Katholieke Vereniging voor Oecumene biedt parochies daarvoor een preekschets aan.

Bidden voor de Oosterse kerken

De kleine christelijke gemeenschap in Gaza staat zwaar onder druk en moet leven met oorlog en geweld. Daarbij levert ze een indrukwekkend getuigenis van hoop en vredelievendheid, zoals bijvoorbeeld bleek op Paaszondag. De pastoor van de katholieke parochie schreef voor Vatican Media: “We know that He loves those who seek Him with a sincere heart, and I am convinced that the majority of these blessed people in these lands do not desire, deep in their spirit, this war. They do not want it; in fact, they detest it. With hearts full of the joy of the Resurrection, and even amidst tribulation, our Catholic community in Gaza wishes you a happy Easter and thanks you for so many prayers and support.”

De Vereniging voor Oecumene roept op om deze Zondag voor de Oosterse Kerken te bidden met en voor de christenen in het Heilig Land; dat zij door hun geloof in de opstanding de hoop en liefde levend kunnen houden en tekenen van vrede blijven stellen.