‘Wat vraagt God van ons?’ Geloofsgesprek met rector Schnell over roeping

26 juli 2012

“Vanuit je doopsel ben je geroepen tot heiligheid en moet je jouw opdracht in het leven serieus nemen. Dat geldt voor iedereen, of je nu geleerd bent of met je handen werkt, of je nu priester bent of bisschop. Die roep tot heiligheid is Christus volgen. Iedereen kan dat op de plek waar hij of zij leeft.” Dit zegt rector Schnell in een geloofsgesprek met Leo Fijen over roeping en het Tweede Vaticaans Concilie.

Het geloofsgesprek werd opgenomen eind juli en uitgezonden op zondag 5 augustus om 10.10 uur op Nederland 2, voorafgaand aan de uitzending van de eucharistievieringen vanuit de Michaelkerk te Breda (10.30 uur).

‘God vraagt iets anders van mij’
“Toen ik verpleegkunde studeerde, wist ik diep van binnen: God vraagt iets anders van mij. Als je kiest voor priesterschap, word je stevig bevraagd door mensen met wie je spreekt, en dan zijn er allerlei redenen om het niet te doen,” aldus de rector, “maar dit is wat God van me vraagt. Ik ben nu 17 jaar priester en, net als in een huwelijk, is dat iedere dag ‘ja’ zeggen.”

Roeping en het Tweede Vaticaans Concilie
Rector Schnell: “Het Tweede Vaticaans Concilie zegt dat iedereen geroepen is. God roept iedereen samen rond Christus. Je moet je beseffen dat je roeping hebt, dat het leven niet toevallig is. God heeft ons geschapen en gewild. Dat op het spoor komen, is al een hele stap. Vervolgens is de vraag: wat vraagt God dan van mij, hier en nu?”
“Daarvoor moet je naar God luisteren, naar de kerk gaan, want elke zondag spreekt God tot je in het evangelie. En je laten aanspreken door God door iedere dag in de Bijbel te lezen. Dan krijg je langzaam zicht op wat God van je vraagt, bijvoorbeeld door woorden die oplichten uit de Bijbelteksten.”

‘Ja blijven zeggen’
Om je roeping te ontdekken heb je geduld en tijd nodig, aldus de rector, maar als je dan je weg gaat, komt er een rust over je. “Dat betekent dat niet dat het vanaf dan alleen maar geluk is. Het kan zijn dat het gevoel weg is, zoals dat kan gebeuren bijvoorbeeld in een huwelijk. Maar als God twee mensen in het huwelijk bij elkaar heeft gebracht, en je hebt tegen elkaar gezegd ‘Ja, ik wil’, dan zal God je de kracht geven die nodig is.”

Documenten
Roeping komt in twee documenten van het Tweede Vaticaans Concilie heel expliciet voor, in ‘Lumen gentium’ (1964) en in ‘Apostolicam actuositatem’ (1965). Rector Schnell prijst de documenten: “Ik word er enthousiast van als ik ze lees. Ze zijn misschien wat lastig te lezen, maar probeer ze daarom bijvoorbeeld samen te lezen in de parochie.”

“Ik ben geboren in 1962, vijf dagen na het begin van het Concilie. Ik voel me een ‘conciliair kind’, sta vol in de traditie van deze Kerk en ben met deze kerk en Gods volk onderweg.”

Uitzending
Zondag 5 augustus op Nederland 2
Geloofsgesprek: 10.10 uur
Eucharistieviering: 10.30 uur vanuit de Michaelkerk te Breda