Vreugde centraal bij jongerenbijeenkomst in Middelburg

20 december 2012

Op zondag 16 december 2012 vond in Middelburg de laatste jongerenbijeenkomst plaats van 2012. Deze jongerenbijeenkomsten bestaan uit een eucharistieviering, een inleiding met gesprek en als afsluiting een gezellige maaltijd. De jongerenbijeenkomsten staan in het teken van het Jaar van het Geloof, en Vaticanum II.

Telkens wordt er een constitutie besproken op een manier die voor jongeren interessant is. Er waren 15 jongeren aanwezig bij deze bijeenkomst.

Vreugdevolle voorbereiding op de komst van de Heer
Rector Schnell celebreerde de eucharistie. Hij vertelde dat het Zondag Gaudete was (Zondag, verheugt u). Binnen de verwachtingsvolle tijd van de Advent, schijnt het feest van Kerstmis al door. Het wit van Kerstmis mengt met het paars van de Advent, waardoor de kleur van de kleding van de celebrant op deze zondag roze is.

De rector wees in zijn preek op een mooie icoon in de dagkapel: een icoon van de tronende Jezus, met aan zijn beide zijden Maria en Johannes de Doper. Zij zijn twee sleutelfiguren in de Advent. Allebei zijn ze in verwachting van de komst van Christus. De rector sprak over een vreugdevolle voorbereiding op de komst van de Heer.

‘Gaudium et spes’
Na de viering vertelden Stan van Ommen en Jochem van Velthoven (beiden priesterstudenten van het bisdom van Breda) over de constitutie ‘Gaudium et spes’, een constitutie waarin ook vreugde (‘gaudium’) centraal wordt gesteld. Stan van Ommen legde de structuur uit van het document, en stelde daarna de waardigheid van de mens centraal. Jochem van Velthoven vertelde vervolgens dat het document (ondanks dat het 50 jaar oud is) heel actueel is. Het document gaat in op maatschappelijke thema’s en urgente problemen.

Na de inleiding ging de groep uiteen in deelgroepjes, om te praten over eigen ervaringen aan de hand van drie vragen over de waardigheid van de mens in bijvoorbeeld school- en werksituaties.

Jongerenvieringen in het bisdom
De jongerenbijeenkomsten worden maandelijks gehouden op verschillende plaatsen in het bisdom van Breda. De volgende jongerenviering met ontmoeting is op zondag 20 januari 2013 om 15.00 uur in Roosendaal (OLV van de Kade).

Voor de WJD/ambassadeurs zijn de jongerenvieringen onderdeel van hun voorbereiding richting de Wereldjongerendagen.

De jongerenvieringen begin 2013:

• 6 januari 2013: Rotterdam (kathedraal) i.v.m. gezamenlijke promotiebijeenkomst van de WJD-reis Binding (Bisdom Breda/Bisdom Rotterdam)
  • 20 januari 2013: Roosendaal (OLV van de Kade)
  • 17 februari 2013: Goes (Maria Magdalenakerk)
  • 24 maart 2013: Palmzondag (Nieuwerkerk A/D IJssel, bisdom Rotterdam)
  • 14 april 2013: Hoeven (Priester- en Diakenopleiding Bovendonk)
  • 12 mei 2013: Locatie nog niet bekend

Voor meer informatie: Nancy van der Zande, projectmedewerker jongeren.
E nvdzande@bisdombreda, T 076 5223444.