Vieringen in de Goede Week

31 maart 2023

Op zondag 2 april 2023 begint voor christenen overal ter wereld de Goede Week. Deze week, die begint met Palmzondag op 2 april en eindigt in de Paaswake op 8 april, staat geheel in het teken van Christus’ lijden en sterven. De Paaswake vormt de overgang naar de blijde viering van de Verrijzenis van de Heer op zondag 9 april: Pasen.

Overzicht van vieringen

• 5 april, 19.00 uur: Chrismamis (met livestream) in de H. Willibrordkerk te Sint Willebrord, Ingang: pastoor Bastiaansensingel 30. (Hoofdcelebrant: Mgr. Mutsaerts);
  • 6 april, 19.30 uur: Avondmis van Witte Donderdag in de H. Antoniuskathedraal te Breda. (Hoofdcelebrant: plebaan Steven de Koning);
  • 7 april, 15.00 uur: Goede Vrijdag: Kruisverering in de H. Antoniuskathedraal te Breda (voorganger: pastoor Norbert Schnell);
  • 7 april, 19.00 uur: Bidden van de Kruisweg in de H. Antoniuskathedraal te Breda (voorganger: plebaan Steven de Koning);
  • 8 april, 21.00 uur: Verrijzenis van de Heer in de heilige nacht: Paaswake (Celebrant: plebaan Steven de Koning);
  • 9 april, 10:30 uur: Verrijzenis van de Heer: dagmis van Pasen (hoofdcelebrant: pastoor Norbert Schnell);
  • 10 april, 10:30 uur: maandag onder het octaaf van Pasen. Viering in de Catharinakerk van het Begijnhof te Breda (hoofdcelebrant: pastoor Norbert Schnell)

De Chrismamis wordt gelivestreamd via het YouTubekanaal van het bisdom Breda. Alle vieringen vanuit de H. Antoniuskathedraal worden gelivestreamd via Kerkdienstgemist.nl. Kijk op Vier.nu en ontdek waar bij u in de buurt een viering is waar u bij kunt aansluiten.

• Tip: Bezoek de website Vier.nu voor een duidelijke uitleg van begrippen rondom Pasen. Hier zijn ook kleurplaten te downloaden, kun je gebeden en liturgische handreikingen vinden, er worden tradities toegelicht en je leert je hoe je Palmpaasstokken kunt maken.

16 april: Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid

Op zondagmorgen 16 april om 10:00 uur zendt KRO-NCRV de eucharistieviering rechtstreeks uit vanuit de H. Willibrordusbasiliek te Hulst. De viering wordt voorafgegaan door een uitzending van het eerder opgenomen Geloofsgesprek met Paul Donders, een van de sprekers tijdens de conferentie van de Missionaire Parochie (2023). Het Geloofsgesprek begint om 9:45 uur.

Op deze dag is het de Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. Sinds het jaar 2000 wordt deze eerste zondag na Pasen ook de Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid genoemd.

Activiteiten in de komende periode

Bekijk het gehele overzicht van activiteiten

Bij enkele activiteiten loopt de inschrijving nog via de website van het voormalige Sint Franciscuscentrum. Dit is vanwege de praktische reden dat cursusinformatie en aanmeldformulieren op deze website is aangemaakt. Het vormingswerk van het bisdom Breda wordt opgezet binnen het missionaire pastoraat van het bisdom. De website van het Sint Franciscuscentrum is nog enige tijd beschikbaar om informatie over activiteiten en cursussen te kunnen raadplegen. Op termijn krijgen de vormingsactiviteiten een plek binnen de website van het bisdom Breda.