Unity in Christ: Anglicaanse studenten bezoeken Bovendonk

26 maart 2010

Eenheid in Christus of, beter gezegd, één zijn in Christus. Dat is misschien wel in alle eenvoud een samenvatting van het afgelopen weekend (19-21 maart) in Bovendonk. Zo’n veertig Britse studenten en een handje vol stafleden waren te gast om te zien hoe de Priester- en diakenopleiding Bovendonk in elkaar steekt.

De studenten volgen zelf ook een deeltijd theologische opleiding; aan het South East Intitute of Theoligical Education (SEITE) in Groot-Brittannië. Het merendeel van hen zal als priester gaan werken in de Church of England, oftewel de Anglicaanse Kerk. En omdat ook vrouwen bij Anglicanen priester kunnen worden, was het aandeel vrouwelijke studenten aanzienlijk. “Hoe denk jij over vrouwen in het ambt?”, was een veelgehoorde vraag.

De studenten van de opleiding Bovendonk waren onder de indruk van het bezoek: “Naast verschillen tussen de Anglicaanse Kerk en de Katholieke Kerk zijn er natuurlijk ook genoeg overeenkomsten. Dat viel vooral op bij het samen vieren en samen bidden. De onderlinge verbondenheid in Christus werd juist dan treffend zichtbaar, én voelbaar. Ondanks dat volledige deelname aan elkaars eucharistievieringen niet mogelijk was,” vertelt een van hen.

En: “Waar wij van de Britten nog van kunnen leren is het zingen. Natuurlijk hebben Britten een reputatie als het om zingen gaat. Denk aan de ‘Night of the Proms’ bijvoorbeeld. Dat klonk duidelijk door in hun eucharistieviering: je waande je even in een aflevering van het BCC-programma ‘Songs of Praise’. ‘Qui cantat bis orat’, zeker als je samen zingt. Konden we altijd maar zo bidden. Ondanks verschillen in kerk, afkomst en geloof waren we een weekend lang één in Christus.”