Uitreiking van de Four Freedoms Awards in Middelburg

24 mei 2018

Op woensdag 16 mei 2018 ontving emeritus-bisschop Paride Taban, rooms-katholiek bisschop in Zuid-Soedan, de Freedom Award van de vrijheid van godsdienst. De uitreiking vond plaats in de Nieuwe Kerk te Middelburg tijdens een ochtendsessie. Bij deze uitreiking waren koning Willem Alexander, koningin Maxima en prinses Beatrix aanwezig. In de avond organiseerde de Raad van Kerken van Middelburg een bijeenkomst met bisschop Taban, die zowel bisschop Liesen als vicaris Wiertz bijwoonden.

Beiden waren onder de indruk van deze persoon. Bisschop Liesen memoreert twee momenten die hem bijzonder geraakt hebben. Toen de gespreksleider vroeg waarom bisschop Taban weinig interviews gaf, antwoordde de bisschop: “Als ik in een interview tien woorden zeg, onthouden de mensen er maar één, en dan het woord wat hem of haar het beste uitkomt. Als ik praat met God, hoort Hij ieder woord. Daarom bid ik veel. Gebed is belangrijk.” Toen bisschop Taban de vraag kreeg waarom hij nooit heeft opgegeven, antwoordde hij: “Ook Jezus heeft nooit opgegeven.” Zowel bisschop Liesen als vicaris Wiertz waren onder de indruk van de spiritualiteit van bisschop Taban die tegelijk praktisch is en Christus centraal stelt.

V.l.n.r. Mgr. Taban, Mgr. Edward Hiiboro Kussala (voorzitter van de bisschoppenconferentie van Zuid-Soedan), Mgr. Liesen, vicaris Wiertz.

Wat is de Four Freedoms Award?
Franklin Delano Roosevelt (1882-1945) was van 1932 tot aan zijn overlijden in 1945 president van de Verenigde Staten van Amerika. Tijdens zijn presidentschap brak de Tweede Wereldoorlog uit. De strijd in de Tweede Wereldoorlog had voor Roosevelt een morele dimensie. Op 6 januari 1941, tijdens de jaarlijkse State of the Union-boodschap, formuleerde Roosevelt de vier centrale menselijke vrijheden. Het ging om:

• de vrijheid van meningsuiting (Freedom of speech)
  • de vrijheid van godsdienst (Freedom of worship)
  • de vrijwaring van gebrek (Freedom of want)
  • de vrijwaring van vrees (freedom of fear)

Vanaf 1982 reiken de Roosevelt Foundation in Middelburg en de Franklin and Eleanor Roosevelt Foundation in New York jaarlijks de Four Freedoms Award uit aan mensen en organisaties die op inspirerende wijze uiting geven aan de Vier Vrijheden door Roosevelt geformuleerd. Deze uitreiking vindt afwisselend plaats in Middelburg en New York. De familie Roosevelt is afkomstig uit Oud-Vossemeer en heeft derhalve Zeeuwse wortels. Sinds 1986 bestaat in Middelburg het Roosevelt Study Center dat onderzoek doet naar de Amerikaanse politieke betrekkingen en sinds 2004 het University College Roosevelt. Tot de Laureaten voor de Freedom of worship award behoren onder andere kardinaal Alfrink (in 1986 uitgereikt aan bisschop Ernst) en de gemeenschap van Taizé (2006).

Bisschop Paride Taban
De award voor de Vrijheid van Godsdienst is in 2018 aan Bisschop Paride Taban toegekend voor zijn levenslange en onbaatzuchtige strijd ten behoeve van vrede en vrijheid voor de inwoners van Zuid-Soedan. Bisschop Paride Taban is in 1936 geboren. Hij is emeritus-bisschop van Torit (Zuid-Soedan). Hij bestuurde dit bisdom van 1983 tot 2004. Daarvoor was hij hulpbisschop van Juba van 1980 tot 1983. Bisschop Taban was tevens de eerste voorzitter van de Raad van Kerken in Soedan en werd in 2016 benoemd tot lid van de Nationale Commissie voor dialoog. Buiten Soedan heeft hij zich ingezet voor de verzoening in Rwanda. Hij heeft internationale verschillende prijzen ontvangen.

Sinds de jaren ’60 zet hij zich in voor vrede zonder daarbij zijn optimisme en visie te verliezen. Zijn wijsheid en grote respect voor verschillende godsdiensten en culturen stellen hem in staat om banden te smeden tussen anders strijdende groeperingen. Het vredesdorp in Kuron is het tastbare bewijs van deze buitengewone en effectieve inzet. Bisschop Paride Taban blijft zich lokaal, nationaal en internationaal inspannen voor een beëindiging van het grote menselijke leed en een vreedzame oplossing van het conflict in Zuid-Soedan. Met zijn werk houdt hij de hoop op vrede levend, niet alleen door het woord van God te preken maar door ernaar te leven.