Startavond Vastenactie te Roosendaal

14 december 2010

Ad Rops en Hubert Janssen, de missiesecretaris van het bisdom van Breda, enthousiasmeerden op donderdag 9 december ongeveer dertig vrijwilligers uit het Dekenaat het Markiezaat voor de bisschoppelijke Vastenaktie en de vastenestafette. Op die datum vond in het dekenale Centrum van dit dekenaat de startavond voor de Vastenaktie plaats.

Ad Rops, vrijwilliger voor de Vastenaktie in Ulvenhout, verhaalde over zijn ervaringen in de Filippijnen. Hij nam vanuit het bisdom van Breda deel aan de reis die de Bisschoppelijke Vastenactie jaarlijks naar het projectland organiseert. Hij was zeer onder de indruk van de vitaliteit die de oorspronkelijke bewoners van Mindoro, een van de eilanden van de Filippijnen, uitstraalden. Hij liet zien welk belang de bossen hebben voor hen hebben. In het bos vinden de mensen alle voedingstoffen die ze nodig hebben. Het is daarom van belang de bossen te behouden. Op het eiland worden ook reforce-programma’s ontwikkeld. Voor iedere boom die verdwijnt plant men een nieuwe boom terug. Zo toonde hij hoe de Vastenaktie met het motto ‘Plant iets moois voor een ander’ aansluit bij de behoeften van de mensen daar.

Hubert Janssen presenteerde de Vastenestafette die hij samen met Benedict Laval coördineert. “Dit jaar sluit de vastenestafette aan bij de diocesane bedevaart naar Padua en Assisi in oktober,” vertelde hij. “We stellen onszelf de vraag die Franciscus zich stelde bij het kerkje van San Damiano: “Wat wilt Gij dat ik doe?”. Het ligt in de bedoeling dat in het bisdom elke dag in de veertigdagentijd (behalve op zondag) een activiteit plaatsvindt waarin de drie pijlers van de Veertigdagentijd een plaats hebben. Het gaat dan om bidden, vasten en dienen,” aldus de missiesecretaris. “Op de website zal via een blog verslag worden gedaan van al deze activiteiten. Zo zijn we door het bisdom heen met elkaar verbonden. Parochies, kloosters, scholen en zorginstellingen kunnen zich voor de estafette aanmelden via Benedict Laval.”

Enthousiast gemaakt door de verhalen van Rops en Janssen schreven drie parochies zich meteen in.

Het was de vierde startavond. Eerdere startavonden vonden op 29 en 30 november plaats in het Dekenaat Zeeland en op 8 december in het Dekenaat de Baronie.