Start voorbereidingen ‘Week van de sacramenten’

4 mei 2011

Van 26 september tot 2 oktober 2011 vindt de ‘Week van de sacramenten’ plaats. Het bisdom organiseert deze week om het gelovig verstaan van de sacramenten te verdiepen. Op elke dag van de week organiseert het bisdom een activiteit. Parochies worden uitgenodigd met eigen activiteiten aan te sluiten bij deze week. Op vrijdag 29 april kwamen in Breda de mensen bijeen die hun medewerking verlenen aan de diocesane activiteiten.

Het voorlopige programma van de diocesane activiteiten in de Week van de sacramenten is als volgt:

• Maandag 26 september: het doopsel
    Studiebijeenkomst voor parochiebestuurders en pastorale beroepskrachten. M.m.v. diaken R. de Weerd en godsdienstsocioloog Th. Schepens. (19.30 tot 22.00 uur)
  • Dinsdag 27 september: de ziekenzalving
    Bezinningsbijeenkomst met religieuzen. M.m.v. rector S. Kuijten smm. (14.30 tot 17.00 uur)
  • Woensdag 28 september: de wijding
    Studiebijeenkomst voor pastorale beroepskrachten over het gebed als dragende grond van de wijding; bidden en werken. M.m.v. diaken V. de Haas en rector N. Schnell. (14.30 tot 17.00 uur)
  • Donderdag 29 september: boete en verzoening
    Werkbezoek aan Meersel-Dreef (minderbroeders- kapucijnen) voor priesters en priesterstudenten van het bisdom van Breda met ontmoeting en inleiding voor biechtvaders. M.m.v. diaken E. Bornhijm en pastoor F. van Hees. (14.30 tot 17.00 uur)
  • Vrijdag 30 september: het huwelijk
    Studiedag voor pastorale beroepskrachten over huwelijkscatechese vanuit het rituaal en de Bijbel met aandacht voor de roeping tot het huwelijk. M.m.v. diaken P. Hoefnagels. (10.00 tot 16.00 uur)
  • Zaterdag 1 oktober: het vormsel
    Lopend vuurtje nieuwe stijl voor vormelingen van het bisdom van Breda.
    M.m.v. diaken P. Hoefnagels, deken P. Verbeek, pastoraal werker H. Geppaart en coördinator jongerenpastoraat N. v.d. Zande. (10.00 tot 16.00 uur)
  • Zondag 2 oktober: de eucharistie
    Aanbod voor acolieten van 18 jaar en ouder. M.m.v. diaken P. Hoefnagels. (10.30 tot 14.00 uur)

Weekend 15-16 oktober: misdienaarsweekend
In het weekend van 15-16 oktober wordt een misdienaarsweekend georganiseerd in het dekenaat De Baronie. Speciaal vanwege de Week van de sacramenten worden dit jaar misdienaars uit het hele bisdom uitgenodigd. Contactpersoon voor de Week van de sacramenten is pastoraal werkster I. Leemput.

Bisdomorganisatie
Vanuit de bisdomorganisatie zijn betrokken bij de Week van de sacramenten:
– Bisschop Van den Hende
– Diensthoofd pastorale dienstverlening diaken Peter Hoefnagels (phoefnagels@bisdombreda.nl)
– Communicatieregisseur Daphne van Roosendaal (dvroosendaal@bisdombreda.nl)
– Secretariële ondersteuning Hanneke Oomen (hoomen@bisdombreda.nl)

Geloofsboekjes over de sacramenten
Bj het bisdom van Breda verschenen acht geloofsboekjes over de sacramenten. Download de boekjes, klik hier
Lees ook het bisdommagazine ‘acramenten: Tekens van de levende Heer’, klik hier
Voor meer informatie over het project van het bisdom van Breda over de sacramenten, klik hier