Sprekers op het symposium van Bisschoppenconferentie over Vaticanum II

29 augustus 2012

In verband met de herdenking van de 50ste verjaardag van de opening van het Tweede Vaticaans Concilie in 2012, organiseert de Nederlandse Bisschoppenconferentie op vrijdag 12 oktober een symposium. Het symposium werd al eerder aangekondigd, maar nu zijn het volledige programma en de sprekers bekendgemaakt.

Het onderwerp van het symposium is ‘de vier Apostolische Constituties van het Concilie’.

• 10.30 uur: pontificale eucharistieviering in de St. Catharina-kathedraal aan de Lange Nieuwstraat 36
  • 12.00 uur: opening symposium in de Nicolaïkerk, Nicolaashof 9, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van de kathedraal)
  • Inleidingen
    – Dei Verbum: Mgr. dr. Jan Liesen, bisschop van Breda
    – Lumen Gentium: prof. dr. Herwi Rikhof, emeritus-hoogleraar systematische theologie aan de FKT
  • Lunch
  • Inleidingen (vervolg)
    – Sacrosanctum Concilium: Mag. dr. Jo Hermans, secretaris van de Nationale Raad voor Liturgie (NRL)
    – Gaudium et Spes: prof. dr. André-Marie Jerumanis, hoogleraar moraaltheologie aan de Theologische faculteit van Lugano, Zwitserland
  • 16.30 uur: vesperviering in de St. Catharina-kathedraal aan de Lange Nieuwstraat 36.

Inschrijving
Zie voor informatie over aanmelding de eerdere uitnodiging, klik hier

Het Tweede Vaticaans Concilie
Lees over de vier constituties in het speciale bisdommagazine over het Tweede Vaticaans Concilie
Zie ook de poster met de tijdlijn van Vaticanum II.