Ruim 800 aanmeldingen voor conferentie Missionaire Parochie

3 april 2024

Aanstaande zaterdag 6 april vindt in Veenendaal de derde conferentie Missionaire Parochie plaats. Waar de organisatie met de eerste conferentie primair beoogde een eenmalige impuls te geven aan parochies in Nederland en Vlaanderen, toont de belangstelling voor deze derde editie aan dat het verlangen naar parochievernieuwing breed leeft in het hele land.

Groepen uit alle bisdommen

Bij het sluiten van de online kaartverkoop op dinsdag 2 april waren er meer dan 800 deelnemers aangemeld, waarvan een derde nieuw is. Van alle deelnemers komt tachtig procent in groepsverband, dus met anderen vanuit hun parochie- of geloofsgemeenschap. Harm Ruiter, organisator van de conferentie: “Dit is een hoopvol teken, want cultuurverandering in een parochie bereik je niet in je eentje. Om als parochie missionair te kunnen zijn, moet dit proces door de gemeenschap gedragen worden.” Ruiter benadrukt ook het hoopvolle signaal dat er vanuit alle bisdommen van het land parochies vertegenwoordigd zullen zijn op 6 april.

Bisdom Breda met stand aanwezig op de conferentie

Na de eerste grote bijeenkomst in Breda in 2022 maakt de Missionaire Parochie een ontwikkeling door als landelijke beweging. Verschillende organisaties, waaronder het bisdom Breda, werken samen om parochies te stimuleren en te ondersteunen om meer missionair te worden. In het bisdom Breda wordt sinds 2023 gewerkt met vijf pastorale zones om zo verder te bouwen aan de missionaire Kerk in het bisdom. Het bisdom Breda is met een stand aanwezig op de conferentie. Bij deze stand liggen actuele brochures die ingaan op de missie en visie van het bisdom in de huidige cultuur.

Kaartverkoop en livestream

Voor late beslissers biedt de organisatie de mogelijkheid om aan de deur nog tickets te kopen. Ook zal er een livestream van het hoofdprogramma beschikbaar zijn op zaterdag 6 april via de website van de Missionaire Parochie.