Lievevrouweparochie brengt Paasfilm uit over thuiskomen

29 februari 2024

De Lievevrouweparochie uit Bergen op Zoom brengt ook dit jaar weer een Paasfilm uit. De titel luidt: “Welkom thuis”. De film gaat over thuiskomen en je geaccepteerd voelen zoals je bent. Thijs wil graag muzikant worden en gebruikt het geld van zijn vader om zijn studie te financieren. Als alles tegen zit, durft hij dan nog terug naar huis? De film gaat woensdag 13 maart in première in het Eventum in Bergen op Zoom. Daarna is “Welkom thuis” online te bekijken op de website van de parochie en op Eerste Paasdag 31 maart op televisie bij ZuidWest TV.

“Welkom thuis”

“Welkom thuis” gaat over Thijs en Lot. Thijs wil zijn droom om muzikant te worden graag waarmaken. Maar hij houdt nogal van feesten. Het geld van zijn vader vliegt er dan ook snel doorheen. Als het echt tegen zit, kan hij zijn vader dan nog onder ogen komen? Lot heeft nog maar net een bijzondere ervaring gehad met God. Zij wil zich graag laten dopen, maar voelt zich nog niet zo welkom geheten door de andere parochianen, die niet zo happig lijken op nieuwkomers. Zal ze zich toch gaan thuis voelen?

In de film spelen amateur toneelspelers uit Bergen op Zoom de hoofdrollen. Parochianen uit de Lievevrouweparochie en de Sint Norbertusparochie uit Roosendaal zijn de figuranten. Het script werd geschreven door pastoraal werkster Fredi Hagedoorn. De opnames zijn gemaakt in samenwerking met ZuidWest TV.

Fredi Hagedoorn: “De inspiratie voor de film kreeg ik uit een Bijbelverhaal, over de Verloren Zoon. Daarin wordt heel mooi beschreven hoe in families mensen zich van hun slechtste, maar ook van hun beste kant kunnen laten zien. Als iemand jou je fouten kan vergeven, werkt dat enorm bevrijdend. Die vergeving kunnen we ook leren van God en zijn Zoon Jezus, zodat we het zelf misschien aandurven om in een conflict of ruzie een eerste stap te zetten naar de ander.

Ook ontmoette ik de afgelopen tijd veel mensen die op latere leeftijd katholiek willen worden. Zij vertelden allemaal over een onrustig zoeken, tot zij zich thuis voelden bij God. Zelf heb ik een thuis gevonden in de kerk en dat wens ik hen ook toe.”

Première

De Paasfilm gaat woensdag 13 maart in première op groot scherm, om 19.30 uur in het Eventum, Dr. Ir. van Veenweg 8 in Bergen op Zoom. Aanmelden hiervoor kan via het Parochiecentrum: 0164-233574 of info@lievevrouweparochie.nl. Na de filmvertoning is er een nagesprek en een drankje. De avond duurt tot 21.30 uur. Daarna zal de film ook te zien zijn op www.lievevrouweparochie.nl/paasfilm en op Eerste Paasdag 31 maart om 10.00 uur op ZuidWest TV. Daar wordt de film die dag ieder uur herhaald.