Kort fotoverslag wereldjongerendagen

24 augustus 2011

Een kort fotoverslag van de reis van bisschop Van den Hende en de Bredase jongeren naar de wereldjongerendagen in Madrid. Foto’s tot en met de catecheses van de Nederlandse bisschoppen. Foto’s: bisdom van Breda.

Op dinsdag 9 augustus ontmoet bisschop Van den Hende frère Alois van de gemeenschap van Taizé. Frère Alois nodigt de bisschop uit voor de avondmaaltijd in het voormalige kloostervertrek van frère Roger.

Na de avondmaaltijd met frère Alois neemt de bisschop met de jongeren deel aan het avondgebed in Taizé.

Op woensdag 10 augustus gaat de reis van Taizé verder via de bedevaartsplaats Rocamadour naar Lourdes. De bisschop en de jongeren vieren de eucharistie in de kapel in Rocamadour bij het beroemde zwarte beeldje van Maria.

’s Avonds nemen de jongeren deel aan de prachtige lichtprocessie in Lourdes op het voorplein van de basiliek.

Op donderdag 11 augustus start het programma in het gastbisdom Calahorra. Bisschop Van den Hende en de jongeren nemen deel aan de openingsviering in Logrono.

Viering op het plein voor de bisschopskerk in Logrono.

Op vrijdag 12 augustus viert de bisschop met de groep van Breda de eucharistie in de parochiekerk van het plaatsje San Vicente.

Op zaterdag 13 augustus viert de bisschop de eucharistie met Rotterdamse en Surinaamse jongeren in de parochiekerk Sint Thomas in Haro. Voor het avondeten gaat de bisschop met hen mee naar de school waar ze verblijven.

De viering op zaterdag 13 augustus met Rotterdamse en Surinaamse jongeren en met parochianen in de parochiekerk Sint Thomas.

Op zondag 14 augustus ontmoeten alle groepen die in het gastbisdom Calahorra verbleven elkaar op het plein voor het gemeentehuis van Calahorra. Er is een officieel moment met de aanwezige bisschoppen en vertegenwoordigers van de lokale overheid.

Onder het balkon van het gemeentehuis verzamelen zich alle jongeren die in de verschillende gastparochies verbleven. De muziek gaat aan en er ontstaat een groot feest.

Het programma in het gastbisdom Calahorra wordt afgesloten met een internationale eucharistieviering in de open lucht. Op de foto bisschop Van den Hende en de bisschop van Calahorra.

Jongeren op het veld tijdens de viering in Calahorra.

Op maandag 15 augustus ontmoeten Bredase jongeren en Rotterdamse jongeren elkaar in Silos voor een openluchtmis met de monniken van het klooster op het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming.

De catecheses in Madrid worden gehouden in de benedenkerk van de basiliek van Jesús de Medinaceli. Het beeld zelf is in de bovenkerk van zijn vaste plaats gehaald om later in de week onderdeel uit te maken als vierde statie (ecce homo) van de kruisweg.

Projectleider Marc Bollerman in gesprek met de aanwezige Nederlandse bisschoppen.

Bisschop met wjd-deelnemerspas.

De catechese van bisschop Van den Hende op donderdag 18 augustus gaat over bouwen op Christus (1 Kol. 2, 7).

Catechese van bisschop Van den Hende.

Drie achtereenvolgende dagen nemen 1200 jongeren deel aan de catecheses door de bisschoppen mgr. Eijk, mgr. Van den Hende, mgr. De Jong.

Na elke catechese gaan de jongeren uiteen voor een geloofsgesprek in deelgroepen. De bisschoppen sluiten aan bij deze gesprekken van de jongeren.

De laatste catechesedag, vrijdag 19 augustus, vinden de catechese en aansluitende eucharistieviering plaats in de bovenkerk van de basiliek.