Jubilerende Paul Verbeek: ‘Priester ben je altijd, maar dat is ook het mooie ervan’

22 april 2024

In de tijd dat Paul Verbeek tot priester werd gewijd, was het nog vanzelfsprekend dat de kerk op zondagmorgen afgeladen vol zat met mensen. Tegenwoordig noemt de pastoor de kerk vol als er 100 à 150 mensen in de kerkbanken zitten. Toch houdt hij hoop. “We hebben een hele mooie universele boodschap. De uitdaging is dus: hoe maken we de vertaalslag naar de mens van nu?” Zuidwest Update interviewde hem over ontkerkelijking, de zwarte bladzijdes van de kerk en over de zelfscanner in de supermarkt.

We spreken Paul Verbeek (57) in de Parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in Bergen op Zoom. Hij is net voorgegaan in de ochtendmis die werd bijgewoond door een handjevol gelovigen. Verbeek werd in 1966 geboren in Bergen op Zoom en groeide op in Steenbergen. Na het Mollerlyceum ging hij naar de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in het Limburgse Heerlen. Op 23 april 1994 werd de toen 27-jarige Verbeek in de Maria Magdalenakerk te Goes door bisschop Ernst tot priester voor het bisdom Breda gewijd. Momenteel is hij pastoor van de Lieve Vrouwe parochie in Bergen op Zoom en vicaris van de bisschop van Breda, Monseigneur Jan Liesen, met als bijzondere taak personeel en organisatie.

Op 23 april 2024 is Paul Verbeek dus 30 jaar priester. Verbeek wist als kind al dat hij dat wilde worden. “Zoals een andere jongen geraakt kan worden door iemand die brandweerman is of profvoetballer, was ik eigenlijk geraakt door de pastoors van Steenbergen. Als kind op de lagere school dacht ik al: ja, dit wil ik later ook.”

Screenshot: Zuidwest Update