Inspiratiedag ‘Geloof in kinderen’

2 april 2008

Op zaterdag 17 mei vindt in de St. Josephkerk in Roosendaal een inspiratiedag plaats over ‘Geloof in kinderen’. De uitnodiging hiervoor werd verzonden aan betrokkenen bij het project ‘Geloof in Kinderen’ en groepen die in de parochies met kinderen werken.

Het project ‘Geloof in kinderen’ in het bisdom Breda wil de geloofsvorming van kinderen in de basisschoolleeftijd een impuls geven. In het project werken de NSGV Breda en het bisdom Breda samen.

Liturgische kinderkoorzang
Rond de liturgische kinderkoorzang zijn hoopvolle ontwikkelingen te constateren. Mede dankzij ‘Geloof in kinderen’ en projecten als ‘Groene Hout’ I, II en III (projecten van de NSGV en de provincie Noord-Brabant) is in een aantal parochies de aandacht van pastorale beroepskrachten en parochiebesturen voor de kinderkoorzang gegroeid en worden initiatieven genomen om de kinderzang te stimuleren. Verder is op landelijk niveau de Stuurgroep ‘Kind, Koor, Kerk’ actief met diverse activiteiten.

Werkwinkels
Op de inspiratiedag ‘Geloof in kinderen’ worden in totaal vijf werkwinkels aangeboden. Het programma is zo opgebouwd dat deelnemers drie verschillende werkwinkels kunnen volgen. Werkwinkels zijn:
• Kinderkerk Jeruzalemparochie Breda, een praktisch voorbeeld
• Gregoriaans en kinderen, gaat dat samen?
• Zin in Zang, een handreiking aan dirigenten van kinderkoren
• Een musical door kinderen, hoe doe je dat?
• Nieuw materiaal voor kinderen, wat is er recent verschenen op het gebied van de kinderkoorzang?

Gedurende de gehele dag is er een uitgebreide expositie aanwezig van partituren en bundels voor kinderkoren, zangspelen en methodes, zowel voor gebruik in de liturgie als daarbuiten.

Meer informatie en aanmelding
De inspiratiedag ‘Geloof in kinderen’ vindt plaats op 17 mei van 9:30 uur tot 14:00 uur in de St. Josephkerk van de Emmaüsparochie (St. Josephstraat 2 in Roosendaal). Kosten voor deelname zijn € 7,50 per persoon inclusief lunch, koffie etc.
Aanmelden kan via het formulier op deze site (s.v.p. vóór 6 mei).

‘Geloof in kinderen’
Het project ‘geloof in kinderen’ startte eind 2006. Raamsdonk was een van de deelnemers van het eerste uur. Hier leidde de deelname aan het project tot de uitvoering van het ‘Zangspel het Rode Doosje’. Zie het bericht op deze site: Geloof in kinderen draait door