Heilig Jaar: Werken aan barmhartigheid

12 november 2015

Paus Franciscus heeft het jaar 2016 uitgeroepen tot heilig Jaar van Barmhartigheid. Van 8 december 2015 tot en met 20 november 2016 wordt er wereldwijd door de parochies aandacht geschonken aan de betekenis van het thema “Barmhartig als de Vader”. Vanuit het diaconale bisdomproject ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’ wordt parochies een programmauitwerking aangeboden.

“Ieder van ons persoonlijk, en ook alle parochies, parochiekernen, geloofsgemeenschappen en religieuze communiteiten in ons bisdom, krijgen de kans om werk te maken van een houding van barmhartigheid in het leven van alle dag,” aldus pastoor Maickel Prasing, coördinator Heilig Jaar, op de website van het bisdom (bericht d.d. 21 oktober 2015 ‘Doe mee met het Heilig Jaar’).

Kennisbank ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’
Vanuit het project ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’ wordt een programmauitwerking aangeboden rondom de werken van barmhartigheid. De uitwerking is afkomstig uit de kennisbank die vanwege het project momenteel wordt ingericht voor de diaconale contactpersonen in de samenwerkingsverbanden. In het bisdom van Breda is veel ervaring aanwezig rondom het uitvoeren van de werken van barmhartigheid. In de kennisbank zijn een aantal draaiboeken en bruikbare handreikingen verzameld en samengesteld. Mits authentiek gecommuniceerd dragen ‘goede werken’ bij aan de diaconale profilering van de parochie.

• Download de preview programmauitwerking uit de kennisbank diaconie
  • Voor meer informatie over de kennisbank van het project ‘Parochies aan de slag voor kwetsbaren’ kan contact worden opgenomen met projectmedewerker Marc de Koning: E mdkoning@bisdombreda.nl, T 076 5223444 (woensdag, donderdag en vrijdag, het bisdom is telefonisch bereikbaar in de ochtend).