Gospelviering in Grote Kerk Breda: getuigenis van Eenheid

15 mei 2023

Op Hemelvaartsdag, donderdag 18 mei, vindt voorafgaand aan de opening van het Breda Jazz Festival, om 11:30 uur de sfeervolle Gospelviering plaats in de Grote Kerk van Breda.

“We komen samen om te genieten van jazz en gospel, en we worden geïnspireerd met een opwekkende boodschap. Na afloop van de viering kun je op een terrasje neerstrijken om te genieten van live muziek.” Zo klinkt de uitnodiging van de organisatie Raad van Kerken in Breda. De jaarlijkse gospelviering is elk jaar een vreugdevolle bijeenkomst waarin de verschillende kerken van Breda samenkomen en een getuigenis willen geven van de Eenheid onder christenen. Ook de rooms-katholieke kerk is bij de Raad van Kerken aangesloten.

De Raad van Kerken in Breda benadrukt dat iedereen welkom is in de Grote Kerk. “Laat je meenemen door deze prachtige muziek en voel de emotie. Dit is dé oecumenische viering van het jaar.” Zangeres Joany Muskiet, pianist Ivo Stuivenberg en organist Aart Bergwerff zorgen voor muzikale omlijsting. Ds. Bram Heringa (PGB), pastoor Norbert Schnell (RKK) en Hans van der Meulen (Jefta) zullen voorgaan in de viering.

Oecumene?
Oecumene is een term die wordt gebruikt om de inspanningen te beschrijven die gericht zijn op het streven naar christelijke eenheid en samenwerking tussen verschillende kerken en denominaties. Het gaat om het bevorderen van begrip, respect en samenwerking tussen verschillende christelijke tradities, met als doel het versterken van de gemeenschappelijke grondslagen van het christelijk geloof en het verminderen van de verdeeldheid binnen het christendom. In Johannes 17, het gebed van Jezus vlak voor zijn lijden en sterven, komt zijn vurige verlangen naar Eenheid duidelijk naar voren: “opdat zij allen één mogen zijn”.

Praktisch:

Foto: Raad van Kerken Breda