Eerste optreden kinderkoor Steenbergen

29 april 2007

Op zondag 29 april vond het eerste optreden plaats van het regionale kinderkoor uit Steenbergen tijdens de Eerste Communieviering in Welberg. "Een spannende dag voor de kinderen en voor ons als vaste begeleiders" aldus Jolanda van Terheijden, de dirigente van het in januari 2007 opgerichte koor. "De kinderen hebben vandaag fantastisch gezongen en zo hebben we een mooie bijdrage kunnen leveren aan deze speciale dienst. Het is heerlijk om met de kinderen bezig te zijn. Ze zijn zelf ook zo enthousiast. De repetities waren erg leuk om te doen."

Op de website van het koor hebben de kinderen veel positieve reacties met elkaar gedeeld. De organisatie van het koor staat nu goed op poten dankzij de medewerking van een vaste groep vrijwilligers. Nu het eerste optreden met succes achter de rug is, gaat het koor het repertoire verbreden en dan leuke projecten doen zoals een musical met Kerst dit jaar. Er zijn zoveel verzoeken om optredens binnengekomen dat het koor niet aan alle aanvragen kan voldoen.

Geloof in kinderen
Het bisdom Breda is betrokken bij het oprichten van het kinderkoor vanuit het project `Geloof in kinderen´.  De oprichting van dit koor past goed binnen de filosofie van het project dat zich richt op de geloofsvorming van kinderen door de ouders, de katholieke school en de parochie met elkaar te verbinden. Dit doet men door de organisatie van concrete activiteiten op het raakvlak van school, gezin en kerk. Op een aantal plaatsen ondersteunt het project een oprichting van een kinderkoor. Op andere plaatsen stimuleert het de organisatie van kunstzinnige activiteiten zoals bijvoorbeeld musicals of theater in een projectmatige vorm.

Inspiratiedag Geloof in kinderen
In samenwerking met de Nederlandse Sint-Gregoriusvereniging Breda organiseert het project op 2 juni as in de St Josephkerk te Roosendaal een inspiratiedag rond het thema Geloof in kinderen. "We willen ervaringen uit wisselen over activiteiten die we voor kinderen kunnen organiseren, binnen de liturgie of buiten de liturgie in vormen van zang of in andere kunstzinnige vormen," aldus de projectleider Jos de Kreek.
Gedurende de gehele dag is er een uitgebreide expositie aanwezig van partituren en bundels voor kinderkoren, zangspelen en methodes, zowel voor binnen als buiten de liturgie. Door middel van vier werkwinkels kan men praktisch aan de slag. Voor meer informatie kunt u terecht bij de projectleider via het bisdom. Opgeven kan via het formulier op de website van het bisdom tot 15 mei.