Eerste helft kadercursus liturgie en kadercursus kerkmuziek afgerond

24 juni 2009

De eerste helft van de kadercursus liturgie en de kadercursus kerkmuziek zit erop (met op donderdag 25 juni de afsluitende bijeenkomst van de tweede module). De modules worden gevolgd door in totaal 21 deelnemers. Twee deelnemers volgen kerkmuziek, zeven kerkmuziek en liturgie en de overigen enkel liturgie. De deelnemers zijn allen actieve vrijwilligers. De leeftijd varieert van jong tot oud.

Achtergronden
Een van de deelneemsters is mevrouw De Jong-Mertens uit Teteringen. Zij noemt de cursus ‘een echte aanrader’ en heeft de cursus tot nu toe met veel plezier gevolgd. “Als parochiaan ga je wekelijks naar de eucharistieviering. Ik wilde meer weten over de achtergrond van de verschillende rituelen.”
“Door deze cursus heb ik meer inzicht gekregen in de opbouw van de eucharistieviering. Ik weet waarom je op een gegeven moment staat of knielt.” Ze geeft een concreet voorbeeld. “Na gebeden antwoordde ik werktuigelijk: ‘Amen’. Nu weet ik hoe veelzeggend dit eigenlijk is. Door deze kennis beleef ik de eucharistie bewuster.”

Enthousiasme
Myriam de Jong-Smits en Jan Schuurmans, respectievelijk medewerkster voor liturgie en medewerker voor kerkmuziek van de pastorale dienstverlening van het bisdom Breda, verzorgen de cursus. Ze bevestigen aan dat de deelnemers enthousiast zijn over de cursus.
“In de lessen leggen zij de koppeling naar de eigen praktijk De groep is zeer leergierig. Het is leuk dat mensen die allereerst kwamen voor de kerkmuziek interesse krijgen in de liturgie en omgekeerd,” verklaren beiden eenstemmig.
Van haar kant is mevrouw De Jong vol lof over de docenten: “Allebei geven ze helder les en hebben kennis van zaken. En niet onbelangrijk, ze letten beiden op de tijd zodat alles aan bod komt."

Meer informatie
De cursus wordt gegeven voor actieve vrijwilligers uit het dekenaat de Baronie. De deelnemers waren vooral afkomstig uit de regio de Dongemond en de parochie Breda-Oost/Teteringen.
De cursus rouleert door de drie dekenaten van het bisdom. Het volgende dekenaat waar de cursus start is dekenaat Het Markiezaat.

Voor meer informatie over de kadercursus liturgie kan contact op worden genomen met Myriam de Jong-Smits T 076 5223444, E mdejongsmits@bisdombreda.nl. Voor meer informatie over de kadercursus kerkmuziek kan men contact opnemen met Jan Schuurmans T 076 5223444, E jschuurmans@bisdombreda.nl.