Diaken Vincent de Haas: ‘Barmhartigheid is een doe-woord’

16 september 2016

“Barmhartigheid is een centraal begrip in ons geloof. De Kerk benadrukt het op alle mogelijke en onmogelijke manieren.” Dit zegt diaken Vincent de Haas in de film ‘Barmhartigheid: De Kerk’ op katholiekleven.nl. De opnames werden gemaakt in de kerk H. Willibrordus in Teteringen. De film is de derde in de vierdelige serie op katholiekleven.nl vanwege het heilig jaar van de barmhartigheid.

“Het grote voorbeeld voor barmhartigheid is de parabel van de barmhartige Samaritaan. Hij komt voorbij en ziet een man langs de kant van de weg liggen die overvallen is. Dan komt zijn binnenwereld zo in opstand, dat hij zegt: hier kan ik niet zomaar aan voorbij lopen, ik moet iets doen voor deze man. En dat doet hij ook. Barmhartigheid is een doe-woord.”

“De Kerk vraagt om met barmhartigheid om te gaan, die te ontvangen,” vertelt diaken De Haas. “De biecht is daar een belangrijk geheel in, het sacrament van boete en verzoening. Durf je de barmhartigheid te ontvangen voor fouten die je hebt gemaakt, de zonden die je hebt begaan? En je mag barmhartigheid ook doen. Jezus zegt: Wees barmhartig, zoals uw Vader barmhartig is. Wij worden als christenen allemaal uitgedaagd om barmhartig te zijn voor elkaar.”

“Paus Franciscus vraagt ons met het heilig jaar van de barmhartigheid om opnieuw naar een oud, klassiek geheel te kijken: de werken van barmhartigheid. Dat zijn de zeven lichamelijke werken van barmhartigheid, waarvan hij er dit jaar sterk één benadrukt: het omgaan met vluchtelingen. Durf je vreemdelingen onderdak te verlenen? Het is een van de werken van barmhartigheid. De geestelijke werken van barmhartigheid hebben vooral te maken met de aandacht voor elkaar en zijn uiterst belangrijk. Hoe ga je bijvoorbeeld om met mensen die jou beledigen?”

“We zijn wolven voor elkaar, zegt een filosoof. Nee, zegt de Kerk, we zijn geen wolven voor elkaar. We mogen barmhartige mensen zijn, die de waardigheid van elke mens waarderen.”

“Voor dit jaar leek barmhartigheid een oud, versleten woord. Maar het heeft nieuw leven gekregen door het heilig jaar van de barmhartigheid.”

Bekijk de hele serie: