Bisschop bezoekt Bredase jongeren in Sydney

18 juli 2008

Vrijdag 18 juli stond in het teken van de laatste catechesedag. Bisschop De Jong van Roermond sloot de trits van liefde, hoop en geloof af met zijn catechese. Na afloop van de catechese en de daaropvolgende eucharistieviering ging de organisatie kordaat aan de slag om alles op te ruimen in en rond de kerk waar de Nederlanders deze dagen te gast waren.

Slaapplek in Sydney
Alle jongeren gaan op zaterdag op weg naar Randwick Racecourse, waar de avondwake met de paus plaatsvindt, en op zondag de grote viering van de WJD. Voorafgaand aan deze tocht bezocht bisschop Van den Hende de jongeren van Breda op hun slaapplek in Sydney.
De jongeren verblijven in het Pius X college, waar ze een eigen gang hebben met vier lokalen. Op andere gangen zijn weer andere groepen jongeren ondergebracht. In drie van de lokalen wordt geslapen, het vierde lokaal is voor de groepsbijeenkomsten en dagsluitingen.

Jongeren na de catechese in gesprek in hun deelgroep. (Foto: bisdom Breda)

Bisschop Van den Hende maakte de dagsluiting mee op de slaapplek van de jongeren. Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom Breda, heette hem welkom op dit ‘breekmoment’ van de WJD-pelgrimage: “Morgen hebben we de laatste etappe naar het veld en gaan we op weg naar de grote viering van de WJD. Het is een goed moment om terug te kijken naar de afgelopen dagen. Dus ik wil jullie graag vragen: Wat is je opgevallen? Wat is je bijgebleven?”

‘Dit zijn de WJD!’
De jongeren noemen verschillende hoogtepunten, zoals de viering met de broeders van Taizé die ze donderdagavond meemaakten, maar ook de openingsviering afgelopen dinsdag. Een van de jongeren zegt: “Ik had toen echt zoiets van: ja, dit zijn de WJD!”
“Hoewel het allemaal heel massaal is, met alle jongeren die in Sydney bijeen zijn, voelt het niet massaal, omdat iedereen zo vriendelijk is,” vertelt een ander. “Er loopt wel een groep voor je, en een groep achter je, maar daartussen heb je de ruimte.” Sydney blijkt de stroom jonge pelgrims beter aan te kunnen dan Keulen bij de vorige WJD in 2005, toen ook aanzienlijk meer mensen op de been waren.

Eucharistieviering in de overvolle parochiekerk waar de Nederlandse jongeren tijdens de catechesedagen hun thuis hadden. (Foto: bisdom Breda)

Goede bodem
Ook de aankomst van de paus was een hoogtepunt voor de jongeren. Sommigen hadden er vooraf niet veel van verwacht, maar waren toch zeer onder de indruk. “Blijkbaar heb ik meer met de paus dan ik had gedacht,” vertelt iemand. En uiteraard is er dankbaarheid voor de hechtheid van de groep, de gezelligheid en de onderlinge verbondenheid.
Ook de catecheses worden genoemd als iets dat je echt verder helpt. En iemand noemt ook nog de workshop over Paulus die in het voorprogramma in Goulburn werd gegeven.
De WJD hebben de trekken van een festival met alle gezelligheid, massaliteit en de vele dingen die er te doen zijn. Ondertussen vindt ook de inhoud die geboden wordt een goede bodem.

Steeds meer jongeren hebben een stoer WJD-jack. (Foto: bisdom Breda)

Wereldkerk
“Heel bijzonder vind ik de persoonlijke verhalen van alle jongeren en van alle mensen, die hier aan bod komen binnen de context van de wereldkerk,” vertelt deken en pastoor Wiel Wiertz, die deze weken met de jongeren meereist.
Bisschop Van den Hende geeft aan dat hij het bijzonder vindt om de gemeenschap die samenkomt steeds groter te zien worden. Van het begin in Goulburn, naar de mis in Canberra en de afsluitingsviering in de parochiekerk in Goulburn, tot de openingviering in Sydney en zondag de eindviering met de paus.
Drie punten noemt de bisschop verder: de openingsviering in Sydney, waarbij één grote geconcentreerde groep mensen dezelfde viering beleefde; daarnaast de vlaggen die herkenningspunt zijn voor de groepen maar ook aangeven wie allemaal bijdraagt aan het grote geheel; en de vele gesprekken die er waren met de jonge pelgrims.

Achterin de kerk tijdens een van de catecheses. (Foto: bisdom Breda)

Dagsluiting
Na de laatste instructies voor de tocht van zaterdag sluiten de jongeren de dag af met een gebedsviering. In de hoek van het klaslokaal staat een icoon van Maria opgesteld, waar de jongeren zich na het kringgesprek naar keren.
Er wordt gezongen en gebeden en in spontane voorbeden wordt onder meer dank gezegd voor het moois dat de dag heeft gebracht. Tot slot spreekt de bisschop de zegen uit over de jongeren, voor de dagen die nog resten en voor de terugreis.

Lees ook het weblog van bisschop Van den Hende!