Wjd-jongerenviering: nagesprek over Franciscus en Clara

31 oktober 2010

Op 31 oktober vond de maandelijkse wjd-jongerenviering plaats in Bergen op Zoom. Bisschop Van den Hende ging na afloop van de viering in gesprek met de jongeren over de heilige Franciscus en de heilige Clara. Bisschop Van den Hende: “De Heer vroeg aan Franciscus: herstel mijn huis. Eerst deed hij dat letterlijk. Hij herbouwde kapelletjes in de streek waar hij rondtrok.”

Later realiseerde Franciscus zich dat zijn roeping was de Kerk geestelijk te herstellen. Bisschop Van den Hende: “Franciscus heeft de Kerk geestelijk hersteld, gevitaliseerd door veel mensen uit nodigen om vriend van de Heer en de armen te worden.”

Franciscus leefde in de 12e-13e eeuw, maar ook de 21 eeuw heeft mensen nodig die hun schouders onder de Kerk willen zetten. “Op welke manier doen jullie dat?” vroeg de bisschop de jongeren in zijn inleiding, “Door mee te bidden, door met andere jongeren samen te komen, door vrijwilliger te zijn?"

“De vraag van Franciscus ‘Heer, wat wilt Gij dat ik doe?’ kan ook jouw vraag zijn,” gaf de bisschop tot slot aan om er aansporing op te laten volgen dat de jongeren positief antwoorden overeenkomstig ieders roeping, gaven en talenten.

Bij elke viering staat dit jaar een heilige centraal, omdat de heiligen op een bijzondere manier vriend(in) van Christus werden. De volgende wjd-jongerenviering is op 28 november in Oudenbosch. Dan staan twee Spaanse heiligen centraal: de heilige Theresia en Johannes van het Kruis.

Lees ook het interview op deze site met een van de betrokken katholieke jongeren in Bergen op Zoom: Nancy van der Zande. Klik hier