Katholieke Jongerendag 7 november 2010

14 oktober 2010

Op zondagochtend 7 november vertrekt in alle vroegte vanuit Heinkenszand een bus met jongeren en tieners naar de Katholieke Jongerendag (KJD) in ‘s-Hertogenbosch. Er zijn verschillende opstapplekken: Heinkenszand, Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda, Oosterhout. Afhankelijk van de aanmeldingen kunnen er nog opstapplekken aan worden toegevoegd.

Het jongerenpastoraat van het bisdom van Breda nodigt dit jaar heel bijzonder uit om mee te gaan naar de KJD vanwege de internationale WJD die in 2011 in Madrid plaatsvinden. De KJD vormt de landelijke aftrap voor de Wereldjongerendagen (WJD) in augustus 2011 in Madrid.

Een leuke dag
Jongerenwerker Femke Timmermans: “We hopen daarom dat veel jongeren deelnemen aan de KJD, zodat we ze enthousiast kunnen maken voor de WJD. Maar ook voor jongeren die niet naar Madrid gaan is er genoeg te doen. Het programma van de KJD is laagdrempelig en heeft diverse ingrediënten: muziek, dans, verdieping, ontmoeting en een eucharistieviering.”

Focus: friends!
Het thema van de KJD 2010 is Focus. Het internationale thema van de WJD in 2011 is ‘Geworteld en opgebouwd in Jezus Christus, standvastig in het geloof’. Het bisdom van Breda vertaalt dit naar ‘vriendschap’: vrienden van Christus, vrienden van de armen, vrienden van elkaar. Voor Breda is het thema van de KJD daarom Focus: Friends!

‘Vriendensite’
Met de vriendschaps(pols)bandjes die zijn gemaakt kunnen jongeren laten zien dat ze vrienden zijn. De bandjes verwijzen naar een speciale ‘wjd-vriendensite’ (www.wydfriends.nl), waarop jongeren zichzelf met een kaartje kunnen toevoegen als vriend(in). Ze kunnen ook een kaartje maken van een heilige, omdat de heiligen op een bijzondere manier vriend(in) van Christus werden.

Wjd-team
Het wjd-team van het bisdom brengt bezoeken aan scholen en parochies om informatie te geven over de WJD. Aan de hand van beeldmateriaal en getuigenissen van een vorige WJD worden jongeren enthousiast gemaakt. Parochies en scholen kunnen hiervoor mailen naar wjd@bisdombreda.nl.

Voor de Katholieke Jongerendag, klik hier