‘Kunstvoorwerpen in kerken kunnen niet begrepen worden zonder de gelovige betekenis’: bijeenkomst voor kerkopenstellers

30 augustus 2010

Op vrijdagmiddag 3 september 2010 houdt het bisdom van Breda in de H. Willibrordusbasiliek te Hulst een bijeenkomst voor gastheren en gastvrouwen van kerkgebouwen. Doel van de bijeenkomst is om te oefenen hoe kunst in de kerk mensen gelovig kan aanspreken.

Het geloof voorop
Diaken Frank van Gerven uit Oudenbosch en Pater Wil Brand sm. uit Hulst leiden samen met vicaris-generaal Vincent Schoenmakers de bijeenkomst, die van 14.00 uur tot 16.30 uur zal duren. Zij leren om, met het geloof voorop, rondleidingen te geven in het eigen kerkgebouw.
Vicaris-generaal Vincent Schoenmakers zegt hierover: “De kunstvoorwerpen in kerken kunnen niet begrepen worden zonder de gelovige betekenis te kennen. Juist hierdoor komen zij tot hun recht. Zelf betrek ik in mijn verkondiging graag de afbeeldingen in het kerkgebouw. Ik merk dat hierdoor het geloof van parochianen levendiger wordt. Zo kan dat ook gebeuren met hen die een kerkgebouw bezoeken en geboeid en geïnteresseerd zijn door afbeeldingen en voorwerpen in kerken. De H. Willibrordusbasiliek biedt hiervoor uitgelezen kansen. Het is een kerk met een rijke cultuur. Niet voor niets kozen de luisteraars van het NCRV-porgramma Plaza haar vorig jaar tot de mooiste kerk van Nederland.”

120.000 geloofsboekjes
Dit jaar kadert het bisdom de Open Monumentendag in binnen het project ‘Sacramenten: tekens van de levende Heer’. Het bisdom van Breda verspreidt voorafgaand aan open monumentendag (11-12 september) 120.000 geloofsboekjes onder de parochies in West-Brabant en Zeeland. De geloofsboekjes gaan over de sacramenten en kunnen gratis worden uitgedeeld door parochies die de kerk op Open Monumentendag ook als plek van geloof willen openstellen.
Geloofsboekjes zijn kleine handzame boekjes van acht pagina’s, die in heldere taal de betekenis van de sacramenten uitleggen. Speciaal voor kinderen werd een kleurboekje gemaakt met tekeningen van de zeven sacramenten.

Het is nog steeds mogelijk zich op te geven voor de bijeenkomst training op 3 september te Hulst. Dit kan via het secretariaat van het bisdom van Breda (T 076 5223444, E secretariaat@bisdombreda.nl ).