WJD-jongerenviering strijkt neer in Zeeland

25 mei 2010

Op zondag 30 mei vindt in Heinkenszand de tweede wjd-jongerenviering plaats. De jongerenvieringen gaan het hele bisdom door en staan in het teken van de voorbereiding op de wereldjongerendagen in 2011 in Madrid. Rond elke viering stelt zich op deze site een jongere of de jongerengroep uit de parochie voor. Marian de Jonge uit ’s-Gravenpolder is op verschillende manieren betrokken bij het jongerenpastoraat in parochie en bisdom. Zij organiseert mede de jongerenviering in de H. Blasiuskerk te Heinkenszand op 30 mei 2010.

Ze zit in de leiding van de tienergroep in haar parochie. Daarnaast is ze actief in de diocesane voorbereidingsgroep voor de voorbereidende activiteiten voor de Wereldjongerendagen in Madrid. Dit doet ze naast haar dagelijks werk in de zorg.

Wereldjongerendagen
Marian de Jonge is uiterst gemotiveerd voor de Wereldjongerendagen. Ze heeft er ook veel aan te danken. “Als jongere had ik al een band met Jezus Christus. Tijdens mijn tienerjaren was deze wel wat zwakker maar als gevolg van verschillende ervaringen in mijn leven werd deze sterker. Ik bezocht de weekenden van de Gemeenschap Emmanuel. Deze bijeenkomsten versterkten mijn geloof. In 1997 ging ik met hen naar de Wereldjongerendagen in Parijs. Deze reis had echt diepgang. Je ontdekte bij anderen ook die relatie met Jezus. Dat heeft me echt geraakt. Tegelijkertijd leerde ik de Kerk kennen. De Kerk is groter dan je lokale parochie. Deze ervaring ontvang je op de Wereldjongerendagen.”

Later bezocht Marian de Jonge de Wereldjongerendagen in Rome (2000) en Keulen (2005) maar de ervaring in Parijs is voor haar onvergetelijk. “Voor Madrid ben ik eigenlijk iets te oud,” bekent ze eerlijk. “Maar ik hoop nu als leidster van een deelgroep mee te gaan.”

Jongerenwerk in de parochie
Vanuit deze inspiratie zet De Jonge zich in voor het jongerenwerk in haar parochie. Ze is een van de leidsters van de tienergroep. “Na het vormsel willen we de jongeren van 12 tot 16 jaar iets aanreiken. Ze kunnen dan lid worden van de tienergroep. Dit jaar hebben we de opzet iets gewijzigd en krijgen de vormelingen in hun voorbereiding op het vormsel al een uitnodiging. Zo hopen we hen beter te binden. Als ze zestien jaar oud zijn, kunnen ze doorstromen naar de leiding van het tienerwerk.”

Marian de Jonge vindt het niet altijd eenvoudig. “Op zich bezit ik de geloofskennis wel maar niet het gereedschap om dit goed voor het voetlicht te brengen. Voor tieners moet het programma snel, spannend en afwisselend zijn. We organiseren leuke activiteiten voor hen, zoals een detectivespel.
De tienergroep bereidt jaarlijks een jongerenviering voor. “De tieners hebben een taak in de viering,” vertelt Marian de Jonge. “Afgelopen jaar gingen we met hen ook naar een voorstelling van de Boodschappenjongen. Dit is een protestantse groep die de boodschap van het Evangelie verkondigt door muziek en rap en trucs, grapjes. Op Goede Vrijdag zijn we met de tieners naar de kruiswegviering in Lewedorp gegaan. Voorgaande jaren heb ik ook onderwerpen uit het geloof aan de orde gesteld zoals de betekenis van de Advent en de persoon van Maria.”

Activiteiten van het jongerenplatform van het bisdom Breda worden aan de tieners voorgesteld. En of er een grote groep uit Zeeland naar Madrid gaat? Aan het geloof en de inzet van deze veteraan zal het niet liggen.