Eucharistievieringen en geloofsgesprekken TV trekken veel kijkers

26 mei 2010

Begin 2010 startte een nieuwe opzet van de zondagse eucharistieviering op televisie met daaraan voorafgaand een geloofsgesprek. Gemiddeld keken er in het eerste kwartaal van 2010 100.000 mensen naar de rechtstreekse uitzending van de heilige mis. Dat is gemiddeld 25.000 meer dan vorig jaar toen de vieringen werden verzorgd door het mediapastoraat vanuit IJsselstein en door de VRT vanuit België.

Zowel de vieringen als de geloofsgesprekken worden goed bekeken. “Cijfers liegen niet,” reageert hoofd RKK-zendtijd Leo Fijen in het blad van de Nederlandse kerkprovincie Rkkerk.nl, “want daarvoor is de stijging te opvallend. Van 75.000 naar 100.000 kijkers is best veel, gezien ook de concurrentie van de EO op Nederland 1 met het populaire programma ‘Nederland zingt’.”

Daarnaast blijkt ook dat het totaalpakket geloofsgesprek en eucharistieviering in een behoefte voorziet. Leo Fijen: “Het geloofsgesprek haalt gemiddeld 80.000 kijkers en biedt daarnaast een spirituele context voor de viering. De mensen die dan al kijken, worden als vanzelf meegenomen naar de eucharistieviering. Deze twee programma’s versterken elkaar.”

Fijen geeft aan geraakt te zijn door het enthousiasme waarmee parochiekerken uit de bisdommen meewerken aan de uitzendingen. In Breda komen de uitzendingen vanuit de H. Quirinuskerk in Halsteren. Celebrant is pastoor Han Akkermans.

De geloofsgesprekken uit het bisdom van Breda vinden plaats in het kader van het sacramentenproject dat het bisdom in het najaar van 2010 start. Onder meer worden dan een bisdommagazine gemaakt en nieuwe geloofsboekjes. Het overzicht van de geloofsgesprekken en de eucharistievieringen vanuit Halsteren is gepubliceerd op de pagina over het sacramentenproject. Klik hier