Nieuwe vormselcompositie voor vormelingen

17 mei 2010

Voor vormselvieringen in het bisdom van Breda is een nieuwe vormselmis gecomponeerd, de ‘Mis van de heilige Geest’. De compositie wordt gepresenteerd op vrijdagavond 28 mei om 20.00 uur in de parochiekerk H. Maria Hemelvaart (Grote Kerkstraat 9) Raamsdonksveer. Bisschop Van den Hende zal het eerste exemplaar van de ‘Mis van de heilige Geest’ in ontvangst nemen.

Speciaal voor vormselvieringen
Bisschop Van den Hende en de medewerkers van de pastorale dienstverlening voor liturgie en kerkmuziek namen het initiatief tot deze compositie speciaal voor vormselvieringen. De mis is in opdracht gecomponeerd door de kerkmusicus Frans Bullens, werkzaam in Dongen.

Vaste gezangen
Met de ‘Mis van de heilige Geest’ wil de bisschop bijdragen aan de vernieuwing van de kerkmuziek in vormselvieringen: “Vaak gebeurt het dat de vaste gezangen in de liturgie van het vormsel als tekst massaal worden meegebeden. We hopen dat nu door de nieuwe ‘Mis van de heilige Geest’ de vaste gezangen enthousiast worden meegezongen.” De compositie bestaat uit een nieuwe toonzetting van de vaste gezangen in de viering van de eucharistie: Heer ontferm U, Eer aan God, Heilig, en Lam Gods.

Jonge generatie
De vormselcompositie is een investering in de jonge generatie in de Kerk. Jaarlijks ontvangen bijna 2.000 jongeren in het bisdom van Breda het vormsel tijdens een eucharistieviering (in 2008 waren er 1.940 vormsels).

Feestelijke presentatie
Tijdens de feestelijke presentatie zal het jongerenkoor YRDV van de parochie H. Maria Hemelvaart te Raamsdonksveer onder leiding van kerkmusicus Jan Willems een impressie geven van deze nieuwe mis. Bisschop Van den Hende zal een korte inleiding verzorgen over het hoe en waarom van deze nieuwe compositie.

Zangdag later in het jaar
Later in het jaar, op 9 oktober 2010, wordt door het bisdom een zangdag georganiseerd waarvoor jongerenkoren en middenkoren worden uitgenodigd om gezamenlijk de gezangen van de mis in te oefenen.

Aanmelding
Aanmelding voor de presentatie van de ‘Mis van de heilige Geest’ kan via e-mail naar akanters@bisdombreda.nl vóór 26 mei 2010. Voor de aangemelde aanwezigen is er na afloop een gratis exemplaar van de partituur voor koor en piano beschikbaar (beperkte oplage).