Taizéreis mei 2010: ‘Je rugzak afdoen’

17 mei 2010

Ongeveer 25 jongeren uit het bisdom van Breda vertrokken op 2 mei vanuit de bisschopsstad naar de Franse plaats Taizé voor een week van bezinning en gebed. Linda van Mook en Sandra van Vessem tekenden namens Taizé in Breda en het jongerenplatform van het bisdom voor de organisatie. Theresia de Meijer, pastoraal werkster in Bergen op Zoom, begeleidde de groep.

Nederlandse week
“We namen deel aan de Nederlandse week,” vertelt Theresia de Meijer. “Deze vindt jaarlijks tijdens de mei-vakantie plaats. Er waren tegen de 800 mensen in Taizé waarvan ongeveer 200 Nederlanders. Tijdens zo’n week krijgen zij extra aandacht. In de vieringen zijn de lezingen en de gebeden ook in onze taal. Naast Nederlanders zijn er ook anderen. Zo was er een groep uit Zweden, zodat jongeren toch internationale contacten kunnen leggen.”

Intensieve dagen
Het was voor zowel de deelnemers als de begeleiders een intensieve week. De intensiteit werd versterkt door het relatief slechte weer. Het was koud en nat. Hierdoor gingen de jongeren vrijwel niet van het terrein af.
Het was voor Theresia de Meijer de eerste keer dat ze als pastoraal werkster een groep begeleidde. “Ik had vooraf niet verwacht dat het zo intens was,” zegt ze. “Ik ben geraakt door het gemak waarmee jongeren mij in vertrouwen namen. Taizé confronteert jongeren met hun eigen geloofs- en levensvragen. Hierover willen ze graag met een vertrouwenspersoon praten. Ik gaf steeds aan waar ik was, zodat ze mij konden bereiken. Je merkt in de gesprekken dat onder jongeren veel leeft. Ze stelden geen oppervlakkige vragen naar de feitelijke gang van zaken in Taizé, maar echte vragen waarmee ze worstelden. Ja, hiervan ben ik erg onder de indruk,” bekent ze nogmaals.

Ontmoeting in Taizé
De dag in Taizé wordt gestructureerd door de verschillende vieringen. De deelnemers besteden een dagdeel aan Bijbelstudie. Tevens werken ze mee om het dagelijks leven mogelijk te maken. Sommigen werken in de keuken, wassen af en maken de barakken schoon. “Dit jaar waren er ook enkele 15-jarigen in de groep,” vertelt Theresia de Meijer. “Zij volgen een eigen programma.”
“Voor iedereen was er de ontmoeting met enkele Nederlandse broeders van Taizé. Voor veel jongeren vormde het gesprek met broeder Jasper een hoogtepunt. Hij is nog maar kort in Taizé. Hij vertelde onbevangen over zijn roeping. Broeder Sebastiaan ging in op de komende ontmoeting in Rotterdam. Het is voor de broeders een uitdaging jongeren te bereiken die Taizé nog niet kennen. Ze proberen binnen een straal van één uur reizen van de Ahoy-hallen gastgezinnen te vinden die jongeren willen herbergen. Daarnaast is het nodig bezoekers te werven, jongeren die na de zomervakantie kerken en scholen willen bezoeken om leeftijdgenoten te enthousiasmeren voor de ontmoeting.”

‘Je rugzak afdoen’
Op de vraag wat jongeren toch zo trekt in Taizé, moet Theresia de Meijer even nadenken. Dan antwoordt ze: “We hadden als groep een ontmoeting met broeder Rob, een Nederlander. Hij vroeg de jongeren wat ze, wanneer ze in Taizé aankwamen, als eerste deden. Een van de jongeren antwoordde: “Mijn rugzak afdoen.” Hierin herkenden alle jongeren zich. Dat is feitelijk wat je doet: alles wat je meeneemt aan wrok, aan problemen van je afzetten om plaats te maken voor vertrouwen, liefde en vergeving.”

In juni komen de deelnemers weer samen in Breda om terug te kijken op de reis en de thuiskomst. Deze zondag zal een dag van gebed en ontmoeting zijn.

Zie voor meer informatie over de Europese Ontmoeting eind 2010 het bericht op deze site: Broeders van Taizé bijten spits af in Breda

De Europese Ontmoeting vindt plaats in Rotterdam op uitnodiging van de Rooms-katholieke Kerk in Nederland en de Protestantse Kerk Nederland.

Zie voor meer informatie www.taize-rdam.nl
www.taizeinnederland.nl
www.taizeinbreda.nl