Rouw bij Polen in Brabant

13 april 2010

Ongeveer 250 Polen kwamen zondag 11 april naar de Sint Laurentiuskerk in Breda/Ginneken. Tijdens de wekelijkse Poolse eucharistieviering van de parochie van de H Maximiliaan Kolbe stonden zij stil bij de 96 slachtoffers van de vliegramp in Katyn.

Pater Slawomir Klim van de Poolse parochie in het bisdom van Breda celebreerde de eucharistieviering. Hij stond in het openingswoord stil bij de ramp waarbij ook verschillende kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders waren omgekomen onder wie de Poolse legerbisschop Tadeusz Ploski. Hij herinnerde aan het oorlogsdrama in Katyn waar de Russen tijdens de Tweede Wereldoorlog ongeveer 22.000 hoogeplaatste Polen vermoordden om het verzet tegen het communisme te breken.

Voor de Polen had deze zondag een extra lading omdat ze ook het overlijden van paus Johannes-Paulus II, vijf jaar geleden, herdachten.